• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

söndagsgodis

Dags för eldprov idag. Eldprov X 2, går bara och väntar… På att frukosten ska bli den energi jag behöver för morgonens löprunda. En löprunda som är dagens eldprov nr 1 och bevis på om knät håller för drygt 4 mil på lördag (det här ska jag förhoppningsvis göra då). Eller inte alltså. Rätt nervöst faktiskt, för hoppet och tron är inte helt överens…

Stunden mellan frukost och löprunda har jag ägnat åt att göra dagens lunch, inspirerad av härliga Green Kitchen Stories: en rabarber- och linssallad. Jag har gjort den på mitt eget vis, med lite hälsamera™-tvist kombinerat med Kajsa Wargs mantagervadmanhaver-filosofi och i mormors påenhöft-anda. Ungefär såhär: 2,5 dl gröna linser, några fint skivade rabarberstjälkar, en hög jordgubbar och ett gäng småtomater, också fint skivade, en knippe snabbuppkokta sparris och några basilikablad. Har hällt på dressing gjord av lite lönnsirap, oliv- och rapsolja, färskpressad citronsaft och salt och peppar. Fetaosten blandar jag i sen. Kanske går det ner ett grillat fiskspett som finns kavr sen igår också. Hungern är ju den allra bästa kryddan, så det går säkert ner.

Ja, så var det eldprov nr 2 då: få tonårskillarna att äta salladen… 

Hälsa mera med go o nyttig mat idag. Och löpning då, men bara för att jag är värd det;-) 
Hur hälsar du idag?

Malin L

Mer om eldprov hittar du här: jag lovar och svär

23 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Sommarlösning

Igår var det sommarläsning här på bloggen, idag sommarlösning. Lite som kroppen och knoppen – allt hänger ihop… Och grejen är: hur hälsar du mera på sommaren?

I min värld finns det två typer av sommarfolk, som löser sommaren på två helt olika sätt: sommarfången o sommarfångaren. Ja, klart det finns fler men jag kan väl få generalisera. Lite i alla fall? Tack!

Anyway; sommarfången är hen som blir kidnappad av sommarens s k njutningar: grill, grogg, solstol, sötsur grillgôra, lunchöl och latmaskeriet. Sommarfångaren kidnappar sommaren och använder dagarna till att: springa lite längre (tiden finns ju), leka lite mera (kompisarna har också tid!), laga lite hälsosammare mat (väcker experimentlustan till liv, hinner lära nytt), vara utomhus mer (det är ljust, där finns d-vitamin, där kvittrar fåglarna och doftar blommorna), halsa mera (vatten! med olika smaksättning från alla goa frukter o bär), umgås mera med de som betyder något (tiden…), pausa mera (tiden igen, den verkar viktig) och njuta mera. 

Du ser skillnaden på vem som är fånge och vem som är fångare efter semestern. Fången kommer tillbaka till jobbet (eller vad som nu är tillbaka) tröttare, tyngre och med orden "nä, men nu är det nog dags att ta tag i livet". Fångaren möter dig piggare och gladare med orden "vad härligt livet är på sommaren". Ja, eller nåt sånt. Du fattar grejen. Sommarfången pausar och står bredvid livet, sommarfångaren dansar och lever livet.

Den bästa sommarlösningen är att fånga sommaren – den är en del av det där härliga vi kallar livet. Börja idag med grodhopp runt stången till exempel. Hälsa mera med det som ger dig glädje och energi – det är sommarens njutningar på riktigt det. Go o gla missommar på dej!

Malin L, som för övrigt undrar varför inte hängmattans urmoder/-fader inte har fått nåt Nobelpris…

21 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

sluta knô

När elden slocknar, du vet den där elden som brann när du bestämde dig för att träna regelbundet, börja springa, sluta äta godis, sluta röka, börja cykla till jobbet, vara snäll mot alla, skratta massor, slå världsrekord i plankan, meditera, jobba mindre. Och så vidare.

När den elden slocknar (jag säger inte om, jag säger när. Ledsen, men jag vet att du nån gång har bestämt dig för nåt och sen inte genomfört det. Nån gång. Precis som jag.) och du inte riktig tror att du ska fixa det du brann för. När det kanske ändå glöder lite. För du vill. Ju. Egentligen. Om inte bara… det fanns annat som lockade. Om inte "alla" andra…

Vilket skitsnack egentligen. Visst är det jobbigt, att härda ut, att ta sig igenom alla de där jobbiga dagarna när du inte alls vill träna, när du känner mer för att gråta än att skratta, när godis är det enda du vill môla i dig och när ingen annan längre orkar hänga med. När det börjar bli ensamt.

Det är då det gäller. Det är då den kommer; skillnaden som gör skillnaden. Om du håller den glöden vid liv, lika tålamodsprövande som att hålla sig tills glöden på grillen är perfekt och gör skillanden på goaste grillmaten och grillmaten, om du härdar ut i ensamheten och ser dina framsteg. De framstegen som de som brann och sen slocknade inte kommer att uppleva. De som struntade i den perfekta glöden. Glöden som är skillanden som gör skillnaden. 

Jo, det är ett ensamt jobb. Det kräver sin kvinna. Eller man. Men ärligt talat: visst är det skönt att slippa knô? 

Struntar i alla slocknade eldar idag, tar tag i glöden och håller drömmen vid liv. Ibland måste stark vara ensam… Eller hitta de som är villiga att göra det där extra jobbet för att nå sina mål. Jag har hittat en sån. Drar iväg till henne nu. Malin O, här kommer jag! 

Malin L

19 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vad väntar du på?

Väntar du på det perfekta ögonblicket? När precis allt stämmer? När barnen är snälla, maten är lagad, räkningarna betalda, facebooken uppdaterad, jobbet avklarat, frisyren perfekt, hemmet städat, TV-serien följd, samtalet ringt, frysen avfrostad, pennorna vässade, navelluddet färdigluddat, mailet kollad, barnen snälla, maten lagad, räkningarna… DET ögonblicket och SEN ska du tänka på hälsan? Som om hälsan är nåt du ska trycka in i livet, vid sidan om (eller på?) allt annat! 

Tänk om hälsa är nåt som ingår i livet. Inte som en egen del utan integrerat i allt som har med livet att göra. Vad enkelt det skulle vara! Då slapp du ju tänka på det som ett måste som kräver det där perfekta ögonblicket (nej, ärligt talat – det kommer inte att komma, det ögonblicket. Det måste du nog skapa). Då hade ju hälsa bara varit där liksom… Hur skulle ett sånt liv se ut? Då du vaknar full av energi och verkligen sträcker på kroppen, ler åt dagen och de du eventuellt har omkring dig, kanske tar en härlig morgonpromenad/-löprunda (inte som ett måste, utan som en helt naturlig grej att göra), äter en hälsosam och lagom stor frukost, går/cyklar till jobbet med en välkomponerad lunchlåda i väskan, jobbar fokuserat, koncentrerat och med glädje, ser det stora i allt det lilla som händer under dagen, träffar en kompis över en promenad, lagar en middag, i tillräcklig mängd för att räcka till morgondagens lunch, från grunden med fantastiska råvaror (ekologiska? närodlade?) som du sedan äter i lugn och ro tillsammans med de där snälla barnen till exempel, ser dammet i hörnena och andas lugnt samtidigt som du tänker att det finns ju kvar imorgon och måste inte dammas bort just nu, du läser en stund ur den där härliga boken, plockar lite och somnar trött och nöjd, sover hela natten och vaknar full av energi…

Tänk dig att hälsan är så integrerad med allt du gör att du inte ens tänker på den. Den bara är, utan massa måsten och krav. Det är hälsa i världens bästa nötskal det! Och ärligt talat: ser det livet svårare ut än nåt annat?

Idag väntar jag inte, jag hälsar! Kanske mest av allt på killen som är min man sen 19 (ja, nitton!) år tillbaka just idag. Det var inte det perfekta ögonblicket då (inget jobb, inga pengar…) men varför vänta? 

 

11 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Gasa – Bromsa

….gosh! Det har varit en intensiv vår. Mycket roligt har hänt, många spännande projekt har rullat samtidigt..och det är först nu när några deadlines har passerat, när jag haft semester några dagar och landat, och när listorna (som jag är expert på att fylla på hela tiden på både brädden och höjden och längden) är tomma… ja då inser jag. Jag älskar att leva livet så, just så. Med massor (för mycket?) att göra en period, och sen bromsa och bara leva långsamt utan nånting som heter måste i en period för att ladda om… ladda om för nästa intensiva period. Långsamt och snabbt, i en perfekt balans. Det är just det som är hälsosamt, att veta att kroppen både behöver stimuleras och balanseras. Gasa och bromsa. Stressa och sova. Skynda och återhämtas.

 

/Malin O med foten på bromsen och luktar på blommor

8 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Bara gör det

…och du kanske inser att du är grym på det. Hälsa mera hela helgen vänner…. för att ni kan, och för att ni är bäst på det ni gör.

/Malin O hälsar på solen idag… mmm.

31 maj, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 20
  • Page 21
  • Page 22
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday