• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

vingla mera

Veckans ord, sådär som sig bör på en fredag. När det gäller hälsa har vi ju inte sommarlov – det är ett livslångt åtagande. I alla fall om vi vill ha kul. Må bra. Utvecklas. Trivas. I längden… Och denna sommarfredags ord är: vingla

Vingla är bra! Vingla är snällt. Vi hade till exempel aldrig lärt oss gå utan att vingla. Då hade vi stått där, stadigt. Och stilla…

Vingla är nåt vi gör på gränsen mellan panik och magi, mellan stabilt och instabilt, mellan tryggt och ovisst, mellan välkänt och äventyr. Och hoppsansa! så lär vi oss nåt nytt.

Våga vingla idag, det kan vara vägen till att hälsa mera™. Och det är ju fredag!
Malin L

5 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

7 bollar i luften

Som jag skrev i måndags, så har vi en reptilhjärna som gör vårt vetande värdelöst sålänge vi låter det stanna vid bara vetande och inte görande. Dagens hjärna är ganska lik den hjärna människan hade på familjen Hedenhös tid och är inte anpassad till vår tid och allt vi har omkring oss nu. Tänk dig själv att vara van vid att behöva välja om du ska skjuta den ena mammuten eller den andra och hux flux hamna bland femtioelva mail, trettionio post-it-lappar, arton saker på todo-listan och … ja, du fattar skillnaden.

Vårt arbetsminne fixar att hålla reda på sju saker åt gången. 7. Inte mer. Är det konstigt att du blir snurrig och känner dig lätt hysterisk när det piper i telefonen, plingar i mailen och nån ber dig göra det ena nu, det andra om fem minuter och det tredje helst igår? Inte jättekonstigt i alla fall. Och inte jättelockande att svara jajamensan på frågan om man fixar att hålla många bollar i luften. För sju är ju inte så många…

När ska du kolla dina sms? Läsa dina mail? Ringa dina samtal? Skriva dina vad du nu ska skriva? Rensa garderoben? Boka dina möten? Välj! Och välj en sak i taget. Också ett sätt att hälsa mera™!

Idag jonglerar jag med tre bollar i taget; läsa bra bok, njuta, hålla maken i handen. Känns bra! Känns verkligen som hälsa mera™ och, ja – känns att jag har semester! Hur många bollar i luften har du idag?

Malin L 

3 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa nån annan stans

Ganska precis i samma ögonblick som en av mina allra bästa och närmsta vänner drog sitt sista, ansträngda andetag på Östra sjukhuset i Göteborg igår drog jag ett djupt, friskt andetag av wow-känsla över att blicka ut över Adriatiska havet.

Min vän, en klok kvinna i sina alldeles för bästa år, fick mig verkligen att inse vikten av att låta andra veta att jag tycker om dem, att jag beundrar dem, att jag behöver dem, att de gör mitt liv värdefullt. Vi pratade mycket om det – att hennes sjukdom (fuck cancer!!!) förde en del bra saker med sig också. Som att det faktiskt inte är farligt att berätta för en annan människa att hon/han är betydelsefull på ena eller andra sättet. Det är snarare befriande och sätter mycket positivt i rullning. Varför är vi i regel så restriktiva med att tala om för våra vänner, våra föräldrar, vår familj, våra kollegor, våra… medmänniskor att de gör skillnad? Skillnad på ett bra sätt.

Kanske för att vi tar dem för givet? Kanske för att vi inte vågar? För att vi inte har den där erfarenheten som ger oss magkänslan (läs Malin O's senaste blogginlägg) att det är helt OK att öppna sig. Men det är det! Hon sa det, min fina fina vän. Och hon var en av de klokaste? Nånsin! Hon visste vad hälsa mera innebar. Hon tog ner mig på jorden ibland, när jag gnällde om tjocka lår och grått hår. Hon fick mig att inse hur livsviktigt det är att hälsa mera. På alla sätt.

Jag hälsar vidare, nån annan stans. Precis som min kloka vän… Hälsa mera du med. Våga hälsa. Det du lär dig plockar du ju med dig – som en go känsla i magen! 

Malin L

(men varför foton envisas med att hamna upponer? Det har inget med hälsa att göra)

2 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

fart i benen

Overkligt. Men på riktigt. Idag är det mara-premiär för mig. Inte så mycket mer med det faktiskt. Men ändå; har aldrig sprungit så långt förut! Har dessutom haft en muskel (tensor fasciae latae för dig som vill googla på det) som har bråkat, förmodligen mest för att jag inte har levt riktigt som jag lär. Lite som bagarns barn och prästens ungar du vet. Löparinstruktören/pt:n som inte springer, stretchar, stärker, tränar etc precis som hon lär ut… (Säg det inte till nån bara). En muskel, en ond hals och massa andra mer eller mindre bra ursäkter (det där med muskel o hals är riktigt bra ursäkter). Och ändå kom den här dagen och jag är på väg mot startlinjen i Båstad marathon. 

Så var det ju det där med fart i benen. Det enda jag vet är att jag ska ha tempo i benen, sen hur mycket kraft jag lägger i varje steg, det är en annan historia det… Jag tänker inte springa med telefonen, men lyssnar in mig lite innan: 180 bpm. Så ska benen trumma fram där på Bjärehalvön. 180 bpm, uppför, nerför och på platt mark. Jag vet inte vem som har räknat ut att det är en idealkadens, men det ska visst vara det. Och: har tränat med det ett tag nu (när jag inte har haft för ont i knä eller hals alltså) – det går lätt! 

Hälsar mera™ i 180 bpm idag – i vilket tempo hälsar du?

Malin L

29 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Happy

Dagens mellanmål: SMOOTHIE!

Det är inte bara gott som tusan, det är ju också en bra källa till vitaminer, fibrer mm. Jag har nästan alltid med HALLON… grymma, goda bär späckade med fibrer som gör dig mätt och magen glad. De innehåller en mängd antioxidanter som stärker immunförsvaret. Immunförsvaret stärks också av hallonens höga innehåll av c-vitamin. I den här smoothien är det också en näve lingon och kokosmjölk, och bara för att det är snyggt strösslade jag den med kokos vid servering. MUMS!

Dessutom mumsade vi även i oss ett gäng hasselnötter. Ytterligare en stärkare av immunförsvaret genom nötternas höga E-vitaminhalt. Så, hälsovänner, hallon och hasselnötter – så klarar vi alla eventuella sommarbaciller.

/Malin O

26 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Alla kan hälsa mera™

… och alla kan träna!

Hälsa mera™ på ditt sätt, från ditt utgångsläge och med dina möjligheter idag. Du äger fett!
Malin L

25 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 19
  • Page 20
  • Page 21
  • Page 22
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday