• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Mina påhittade berättelser blir verklighet

Alltså, det är nästan skrämmande det här. Men mycket (eller i alla fall en del) av innehållet i mina påhittade berättelser blir verklighet. Som i min ljudbok SYND, där jag skrev om flyktingar som kom till Sverige och Göteborgs hamn i en container. Gissa vad jag läste om i GP några veckor senare? Ja, exakt. Man hade hittat flyktingar i en container i hamnen.

mina påhittade berättelser, SYND - de sju dödssynderna tolkade av Malin Lundskog
ljudboken SYND, min första ljudbok

I romanen Mariannes mirakel har Helén, en av huvudkaraktärerna, en galen klåda på armen. Om det har kliat på min arm efter det boksläppet? Så in i hoppsan!

Den här veckan har jag hittat en flaskpost här på ön (så himla roligt, berättar mer om den senare). Gissa vad de hittar i min roman som kommer ut våren 2024? Jepp. En flaskpost. Om inte det blir bortredigerat förstås, men jag har i alla fall skrivit det.

I ett manus, som jag visserligen bara har påbörjat, skriver jag om en långvarig vänskap som kraschar. Om det sedan hände i verkligheten i min närhet? Svaret på den frågan är ja.

Nu vågar jag inte skriva om otrevligheter, sjukdomar eller annat jag inte önskar någon. Men hur kul blir det, att läsa romaner där allt är guld och gröna skogar? Nah, lite grus i maskineriet behövs för att göra även en feelgood-roman läsvärd. Och visst är det så att vi blir starkare av att motstånd i livet också, men det måste väl inte vara jag som hittar på eländet?

Jag gräver inte bara där jag står?

Jag har tidigare sagt att jag gräver där jag står, men vad är det här? Står jag där jag gräver? Gräver jag en grop åt andra och faller själv däri? Ska mina påhittade berättelser fortsätta att bli verklighet, då blir det fred, jämställdhet, jämlikhet, klimatförbättringar, acceptans och ohemult med glädje och frihet i varenda manus framöver.

författare, mina påhittade berättelser, Malin Lundskog

Eller så är alltihop bara en slump och jag kan fortsätta att hitta på precis vad jag vill och behöver inte stå till svars för att ha skapat verkligheten. Det räcker kanske med att jag skapar verklighetstrogna karaktärer, miljöer och händelser, som inte har ett dugg med verkligheten att göra, eller vad säger ni?

Aja, vi får se hur det blir. Ses snart hoppas jag. Tills dess: HEJA!
Kram Malin Lundskog

20 augusti, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Om jag vill leda författarsamtal?

När min författarkollega och vän Britta Sjöström frågade om jag vill leda författarsamtal när hon släpper sin roman nästa vecka svarade jag ett rungande och nästan (?) tårögt ja. Klart jag vill! Vilken ära. Att få den frågan känns som att få frågan om man vill vara någons brudtärna. Eller gudmor. Eller något annat sådant där viktigt uppdrag i en annan människas liv. En bokrelease är stort. Megastort! Och jag vill göra allt jag kan för att Britta ska få en så härligt boksläpp det bara går.

Den jävla yogaretreaten

Ja, det där är titeln på Brittas feelgood. Visst är det en galet härlig titel? Jag har inte läst boken, men jag vet vad den handlar om och jag har varit med under stora delar av skrivprocessen, så jag vågar säga: Läs den!

Nästa vecka är det dags för Britta och mig att ta plats för ett härligt samtal om hennes bok, om skrivande, författarskap och … ja vaddå?

Vill ni hjälpa mig med frågor till författarsamtalet?

Jo, om ni skulle gå på bokrelease och fick chansen att ställa frågor, vad skulle ni då fråga om? Vad vill ni veta om Britta, som tidigare har skrivit fackböcker som hjärnan. Skulle ni vilja veta något om titeln Den jävla Yogaretreaten? Eller … ja, vad skulle ni vilja fråga en romandebutant på hennes bokrelease? Jag tar tacksamt emot alla frågor ni har, återkommer med svaren.

leda författarsamtal, författare, Malin Lundskog, Britta Sjöström, Fårö
letade länge och detta var kanske det fotot vi var mest ”normala” på. Är det inte den ena så är det den andra …
Det är i alla fall Britta i blommiga klänningen.

Britta och jag träffades på Fårö för några år sedan. Då blev vi båda två invalda ledamöter i Fåröakademien, som ni kan läsa mer om här. Eftersom vi båda bor i Göteborg okej, jag bor utanför numera, men väldigt nära, ses vi en hel del och skriver tillsammans. Men mest av allt tror jag faktiskt att vi skrattar … Och det betyder också mycket för skrivandet. Men skit i det nu. Nu undrar jag om ni har några frågor till en romandebutant. Ja, och så vill jag berätta hur stort det är att få leda författarsamtal.

Vi ses snart igen, tills dess: HEJA ER (och era frågor)
Kram

15 augusti, 2023 av Malin Lundskog 3 Comments

Idéerna tar aldrig slut

Visst är det härligt när man upptäcker att sådant man har oroat sig för inte är något att oroa sig för? Ta det här med idéer till exempel. Har jag berättat att jag en gång oroade mig för att mina idéer skulle ta slut? Ja, jag trodde att jag inte skulle kunna hitta på något mer att skriva om. Men ju mer jag skriver, desto tydligare blir det: Idéerna tar aldrig slut.

Det är som att jag inte kan låta bli att hitta på berättelser. Manusidéerna sprutar ur öronen på mig och tankar på nya (galna och skitjobbiga) karaktärer står som spön i backen. Det betyder inte att alla idéer är något att göra bok av eller att alla karaktärer ska få driva läsare till vansinne (eller något annat, för jag har en del riktigt älskvärda personer i huvudet också). Men. Det ger mig hopp. Hopp om att idéerna kommer att finnas där. Idéerna sinar inte och ju mer hittar på, desto mer finns där som vill bli påhittat. Makes sense? Jag vet inte och det spelar ingen roll. Jag sparar idéerna i min idébank, så får vi se vad det blir av dem.

Förresten är idéskapandet den enkla delen av författarskapet, så varför oroade jag mig för att de skulle ta slut? Som jag ser fram emot att fylla på listan med fler romaner. Mariannes mirakel var den första, nästa kommer våren 2024 och just nu redigerar jag det som jag hoppas blir min tredje roman. Och sen? Idéerna tar aldrig slut som sagt, såatteee jag har fler berättelser på lut.

Malin Lundskog, författare, idéerna tar aldrig slut
mina böcker

Oh, well. Vi ses snart igen. Tills dess: HEJA ER och kom ihåg att inte oroa er i onödan …
Kram Malin Lundskog

13 augusti, 2023 av Malin Lundskog 2 Comments

Detta hjälpte mig under första redigeringsrundan

Vet ni vad??? Idag blev jag klar med första redigeringsrundan av mitt tredje romanmanus. Hipp hurra! Och även om jag tycker att redigering är en kul del av att skriva romaner, är jag glad att jag har mina tricks för att ta mig igenom rastlöshet, tappade sugar, ofokuserade perioder och annat. Eller tricks och tricks? Verktyg kanske? Hur som helst, detta hjälpte mig under första redigeringsrundan: pomodorometoden, snällhet och jävlaranamma. Förutom kunskap från olika håll och kanter.

Detta hjälpte mig under första redigeringsrundan, Malin Lundskog på Knippla, raggsockor, färgglad inredning, författare
Extra mysigt med redigering när raggsockesäsongen är här.
Detta hjälpte mig under första redigeringsrundan, Malin Lundskogs arm, born to run tatuering

en hel pärm är nu full
med kladdiga kommentarer
som jag hoppas att jag kan läsa
när de ska in i datorn …

Mina tricks för att ta mig igenom redigeringen

  • Pomodorometoden – jag jobbar fokuserat i tjugofem minuter (telefon, mail och you name av saker jag blir störd av är långt bort eller avstängda) och sedan pausar jag i fem minuter. Efter fyra sådana tjugofemminutare är pausen femton minuter. På datorn använder jag mig av en timer som ni hittar här och det finns appar för telefonen att ladda ner. Självklart funkar en vanlig äggklocka också (finns de fortfarande?). Här har jag beskrivit pomodorometoden tidigare.
  • Snällhet – jag är snäll mot mig själv och har lärt mig (den hårda utmattningsvägen ni vet) att vara glad och nöjd över det som blir gjort och aldrig någonsin klanka ner på mig själv om det jag planerade att göra inte blir klart. Fokus på rätt grejer, eller hur?
  • Jävlaranamma – jo, det behöver jag också. Hur snäll jag än är mot mig själv och hur många pomodoro-tillfällen jag än kör så behöver jag spänna musklerna ibland och peppa mig själv att bara göra det. Som jag gör när jag är pt och tränar andra. ”Kom igen, Malin! Visa vad du går för.” Typ.

Kunskap och erfarenhet hjälper också till i redigeringsfasen

Ja, sen hjälper ju självklart ren redigeringskunskap till. Att veta vad jag ska titta på och kunna avgöra vad som tillför berättelsen något och vad som bara är rent ordbajseri. Jag märker stor skillnad på min kunskap om hantverket som skrivandet faktiskt är nu, jämfört med min debutroman och även med uppföljaren. Tänk vad man lär sig genom att göra.

Utöver min egen erfarenhet läser jag böcker om skrivande. Ja, jag läser skönlitteratur och tittar på tv-serier också, där jag lär mig av hur de är uppbyggda. Och jag lyssnar på poddar (här hittar ni några tips på skrivarpoddar), jag pratar med andra som skriver och jag går kurser. Just nu går jag en digital kurs som heter Författarakademin, med Anna Karolina och Caroline Engvall som lärare. Tycker inte ni också att det är kul att lära nytt inom områden man tycker är roliga?

Ja, nu ska jag alltså bara putta in allt jag har redigerat i dokumentet i datorn också. Även om det inte är så bara. Funderar faktiskt på att ta lite semester först. Vi får se imorgon när jag vaknar hur det blir … Just nu är jag glad att jag har kommit så här långt. Hipp hurra för allt som har hjälpt mig under första redigeringsrundan.

Ses snart! Tills dess: HEJA HEJA er och allt ni kan och lär er.
Kram Malin Lundskog

9 augusti, 2023 av Malin Lundskog 2 Comments

Bort med henne, tänkte jag och såg ut över havet

Bort med henne, sa jag till mig själv där jag satt på klipporna som var mitt redigeringsrum för några timmar idag. Och så gick det till när en karaktär försvann från mitt manus. Jag drog ett streck över henne och lät andra axla hennes roll. Svårare än så är det inte att göra sig av med folk, he he. Dra ett streck över dem bara, det finns andra som fyller deras funktion. Om de ens hade en funktion att fylla?

Ett sätt att skaffa sig merjobb

Okej, riktigt så enkelt är det ju inte att göra sig av med varken påhittade karaktärer eller verkliga människor. Det jag gjorde där ute på klipporna idag har snarare gett mig merjobb. För i samma stund som jag sa bort med henne, skapades luckor jag behöver fylla.

Den här karaktären lyfte inte mitt manus på något sätt, men hon gjorde ändå några saker som behöver finnas kvar i berättelsen. Vem ska göra de sakerna nu och vad gjorde hon som var helt ointressant för framtida läsare?

Alltså, såna här överraskningar är en av alla de roliga grejerna med författarskapet. Ja, även jobbet de medför. För redigering är en riktigt rolig del av det hela, särskilt med ett skrivrum som detta.

bort med henne, Malin Lundskog, författare, redigering på klipporna, manus
Jo, rätt nöjd med dagens skrivarlya
Utsikt från Knippla, sjöräddningen, västkusten
Utsikten gick inte av för hackor den heller

Vi ses snart igen, karaktären sparar jag till ett annat manus (för det var inget fel på henne). HEJA på med sommar, jobb och allt vad ni gör.

Kram Malin Lundskog

2 augusti, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag har hört att du är författare. Också.

När jag gick förbi en av alla bänkarna här på Knippla häromdagen stoppade en dam mig. ”Jag har hört att du är författare. Också.” Och jag som trodde att jag hade tjatat hål i huvudet på folk om mitt skrivande, min debutroman och uppföljaren som kommer ut våren 2024. Så fel jag hade. Vi pratade om boken, skrivandet och jag fick chansen att berätta om att uppföljaren utspelar sig på Knippla. Och så gick det till när jag fick två nya läsare. Jo, för både damen som ställde frågan och kvinnan som satt bredvid och trasslade upp en fiskelina ville ha en bok.

Jag har hört att du är författare, Mariannes mirakel, Malin Lundskog
två signerade exemplar av min debutroman Mariannes mirakel

Vet ni, jag vet inte om det är mina läsare eller jag som blir gladast över de här mötena, men en sak är säker och det är att jag blir gôrglad. Det är en av alla roligaste saker med att skriva böcker: att prata om dem och att få signera dem. Jag är så glad att hon stoppade mig med ett ”Jag har hört att du är författare. Också.”

Glädje är den röda tråden i allt jag gör

Ja, så var det ju det där med ordet också. Att jag är författare. Också. Jag förstår att det inte är lätt att hänga med eftersom jag inte håller mig till en bransch, en gren eller en sysselsättning. Precis som ni är jag fler än en sak. En inriktning. Jag är författare, instruktör, föreläsare, poddare, bloggare, skribent. Jag var krögare och vem vet, det kanske jag blir igen. En sak är säker i virrvarret av allt jag gör och det är att jag gör det med glädje, för glädje.

Självklart signerar jag gärna fler ex av min debutroman Mariannes mirakel. Säg till bara! Och eftersom jag tydligen har tjatat hål i huvudet på alla om att jag är författare (också) så kan det hända att jag tjôtar vidare. Okej?

Ses snart igen. HEJA allt vi är och gör.
Kram Malin Lundskog

30 juli, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 36
  • Page 37
  • Page 38
  • Page 39
  • Page 40
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday