• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Kuststigen till fots och sjöss

Vilken dag vi har haft på Strandpromenaden, som är en del av Kuststigen (läs mer om Kuststigen här). Vi startade vid Skalbankarna och gick till Lindesnäs, där vi tog båten tillbaka nästan hela vägen. Jag gick bara vilse en gång, solen turades om att ta plats på himlen med vackra grå moln, frukostresterna smakade hur gott som helst och på vissa sträckor undrade vi om skulle haft lie med oss. Och vi fick både skog (myggor!), stad (viken sommarstadspotential!!) och hav (!!!) när vi tog oss an den här delen av kuststigen till fots och sjöss.

kuststigen, strandpromenaden, skalbankarna
skalbankarna som heter så för att de är badade av *trumvirvel* SKAL!
Men kanske inte som man tror, utan från djur.
Lär mer här, det är ju spännande ändå.

Den svåra vägen …

kuststigen till fots, stentrappa, uddevalla, strandpromenaden
trappsteg med mossa, strandpromenaden, uddevalla
den svåra vägen, skylt, strandpromenaden, uddevalla, kuststigen till fots och sjöss
utsikt, bro, strandpromenaden, kuststigen till fots och sjöss
 strandpromenaden, kuststigen till fots och sjöss, hus
 strandpromenaden, kuststigen till fots och sjöss, malin lundskog

Om möjligheten fanns valde vi den svåra vägen under dagens vandring ( se skylten ovan). Vad som var svårt? Vi vet inte riktigt om det är att det var smalt och halt längs Bäveån som rann längs rutten eller att vi skulle haft någon slags machete eller lie med oss för att komma fram på vissa ställen.

strandpromenaden till fots och sjöss, bävern, uddevalla, kuststigen, igenvuxet
som värsta bushmännen …
och ibland såg man inte stigen för allt som växer

Vi gick genom stan och kom till hamnen i Uddevalla, där skärgårdsbåten la loss för en tur, medan vår tur fortsatte till fots.

skärgårdsbåt, uddevalla
Skärgårdsbåt på väg ut från uddevalla

Utsikt över Uddevallbron

Jag har alltid gillat Uddevallabron (gillar broar över huvud taget som ni kan läsa om här). En stund efter det att skärgårdsbåten hade lagt ut kom vi fram till en utsiktsplats och där var den ju. Bron. Så till picknicken gjord på morgonens frukostrester satt vi och glodde på både bron och båtar.

uddevallabron, kuststigen, strandpromenaden, utsikt
utsikt till frukosttäggen

Efter picknicken fortsatte vi vandringen, hela tiden med bron i sikte.

kuststigen till fots och sjöss, vandring, strandpromenaden uddevall
så fint de har gjort det längs med berget, på väg söderut från Uddevalla
Malin Lundskog, vandring, kuststigen, uddevalla

Gustafsberg, Sveriges första kurort

Strax söder om Uddevalla och norr om vårt slutmål Lindesnäs ligger Gustavsberg som tydligen är Sveriges första kurort dit de väl bemedlade tog sig för rekreation. Väldigt mysigt och gott om stora (alltså JÄTTE-stora) ekar. Och god glass på det.

Gustavsberg, kurort, uddevalla
ek, gustafsberg

Efter Gustavsberg var det en kort bit kvar till Lindesnäs där vi avslutade vår vandring. Utan att ha koll på hur vi skulle ta oss tillbaka. Men vi har båda två inställningen att det ordnar sig, vi är ju inte ute i ödemarken. Och det ordnade sig. Men först gick jag vilse och njöt av mer utsikt och ett vattenfall.

skyltar, strandpromenaden, uddevalla
Redan när man ser skyltarna fattar man att det faktiskt är möjligt att gå vilse. Eller hur?

Gå inte vilse, sa Claes innan jag tog en egen avstickare på en ny svår (?) väg. Visst gick jag vilse. Kom tillbaka till Gustafsberg genom skogen, men först fick jag se ett vattenfall, därefter nådde en ny utsiktsplats och sedan letade jag ner skorna …

vattenfall, lindesnäs, uddevalla

Ja, och sedan löste sig allt precis som vi hade planerat. Skärgårdsbåten kom och plockade upp oss och så åkte vi tillbaka in till Uddevalla igen.

skärgårdsbåt, lindesnäs, uddevalla
strax innan vi hoppade ombord
uddevalla hamn, varv, kranar
det är något visst med en kranar i en hamn ändå …

Nu har vi tagit oss till bilen igen och ska môla pizza medan vi tar oss vidare mot Solna och Brucekonserten på torsdag. Får se var vi hamnar ikväll …

Ses snart igen och tills dess: heja tilliten till att allt löser sig! Och broar. Och natur.
Kram Malin Lundskog

16 juli, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Frukost utanför tältet

I morse vaknade vi i vårt glampingtält och som i vilken saga som helst stod en picknickkorg med frukost utanför dragkedjan. I hörnet där morgonsolen glimtade till stod ett litet cafébord, som gjort för att äta frukost utanför tältet.

frukost utanför tältet, anfasteröd gårdsvik
frukostkorgen
frukostkorg, glamping, anfasteröd gårdsvik,
en korg med allt man behöver, inklusive en hälsning
frukost utanför tältet, glamping, ljungskile
dukningen är inte så noga, så länge utsikten är som här

Till mysig utsikt blev vi ordentligt mätta på både yoghurt, müsli, mackor och ägg. Och kaffe, äpplejuice och äpplen. Så mätta att vi har snott med oss ägg, äpple och dubbelmackor som picknick på dagens vandring som vi tror blir några timmar längs Kuststigen. Vi får se …

Hur som helst så är jag glad att vi testade glamping och dessutom fick en go frukost utanför tältet. Och jo, jag tror fortfarande att det är en perfekt kombo för oss. Mer om glampingen på Anfasteröd Gårdsvik i Ljungskile hittar ni här.

Solen spricker upp och jag har precis lagt ett ex av Ett oönskat arv i korgen för pocketböcker som står i receptionen. Hoppas att någon blir glad över det.

ett oönskat arv, ljungskile, anfasteröd gårdsvik

Vi ses snart igen, nu kör vi mot Skalbankarna i Uddevalla. Tills vi ses: heja alla!
Kram Malin Lundskog

16 juli, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Glamping i Ljungskile

I morse åkte vi hemifrån i otta och ösregn. Vi har (typ) semester i några dagar och ska göra en långsam roadtrip mot Stockholm. Där blir det konsert med Bruuuuce på torsdag (hurra!!!). Efter att ha lämnat hundarna på Björnåsens hundpensionat (där var de när vi tågluffade förra året också), mellanlandade vi hos Stella the grandchild för babygos (skulle kunna sitta med henne huuur länge som helst) innan vi körde en bit norrut. För glamping på Anfasteröd gårdsvik i Ljungskile.

hammock, glamping i ljungskile, anfasteröd gårdsvik,
hammocken som hänger mellan träden var det första jag testade när vi kom fram
Malin Lundskog, hammock, glamping i Ljungskile
ÄLSKAR!
Vad är det med att gunga som gör att man (jag?) inte kan låta bli???

Glamping?

Jag är mer för det här med att sova ute än Claes. Just nu är jag ju dessutom besatt av hängmattehäng och hade gärna hängt mig upp till Stockholm. Men. Nu är vi två om det här livet, så vi möttes på typ mitten och valde att testa glamping. Jag ångrar mig icke! Så fint ordnat, bekvämt med allt man (jag) kan önska mig och ändå sova utomhus-feeling.

glamping, anfasteröd, utsikt
utsikt från vår glampingaltan
glamping i ljungskile, tält, altan, utsikt
tält with a view
glamping, tält, anfasteröd
samma utsikt fast inifrån tältet
glamping i ljungskile, toa, dusch, kök
kök och toa/dusch. Utedassfeeling fast med rinnande vatten.
glamping, anfasteröd gårdsvik, kök
allt man behöver i ett kök: vatten, ho, diskmöjlighet, vattenkokare och en kort fylld med glas, tallrikar och porslin
glampingtält, anfasteröd gårdsvik, kväll
glampingtältet by night
utsikt från glampingtält, anfasteröd gårdsvik
Kvällsutsikten, med myslampor. Hur fint?!
nattduksbord, glamping, anfasteröd gårdsvik
nattduksbordet då? Med en lampa oljelampestajl. Genomtänkt!

Nu har vi inte sovit här än, men det här med glamping verkar vara den perfekta kompromissen för oss där jag ju gärna sover ute och Claes är mer av en bekväm hotellkille. Och vem vet, kanske kanske är det här den smarta vägen att locka över honom till sova-utelivet? Ett steg i taget, ni vet …

Vi har inte bara hängt i och vid tältet ikväll. Vi tog en JÄTTE-härligt promenad till Lyckorna och musselbaren, men mer om det imorgon. Nu? Godnatt.

Vi ses snart, den långsamma roadtrippen mot Bruce-konserten fortsätter ju. Tills dess: heja kompromisser. Och Bruce.
Kram Malin Lundskog

15 juli, 2024 av Malin Lundskog 6 Comments

Strandfynd och annat skräp

I morse traskade vi ut i bergen med hundarna och gjorde både strandfynd och hittade annat skräp. När vi stod på en av de högsta klipporna såg vi något, som vi blev väldigt nyfikna på. Något vitt, som inte hade legat i den bergsskrevan förut. Var det en död svan? En förlist båt? En val? Eller … Oh, herregud, tänk om det var en kropp?! Jag kanske spårade lite mer i funderingarna än min man, men jag skyller allt på att jag ser en potentiell story i allt som händer.

strandfynd, knippla, västkusten, öliv
ser ni det vita på den sista udden på Knippla (som vi ju är på)?

På väg mot det där spännande hittade vi massa (jättemycket!) inblåst skräp. Bland annat en handske, som mycket väl skulle kunna vara en del av det där som vi var nyfikna på. För visst är det lätt att låta fantasin skena iväg när man hittar en handske om den här?

springer spaniel, gummihandske, skräp, knippla, västkusten
Jackson nosar

Och mitt i bergen låg en gris och väntade … (eller är det bara jag som er trynet?)

strandfynd, brädor, knippla
i min värld: gristryne.
Skulle också kunna vara en brädhög

Ja, och till slut var jag då framme vid det där odefinerbara och spännande. Vad det var? En fiskelåda. I frigolit. Skräp, tyckte en av oss. Strandfynd en annan för vem vet när man behöver en fiskelåda i frigolit? Förmodligen när man minst anar det …

strandfynd, fiskelda, öliv, knippla
jag bärgar fiskelådan

Dagens rapport från den lilla ön ute i havet. Vi ses snart igen och tills dess: heja fantasin, låtom os låta den skena!
Kram Malin Lundskog

PS. Är det någon mer än jag om undrar om den där handsken kommer från personen som packade fisk i lådan som nu ligger i min trädgård? Och dessutom funderar på var personen i fråga är …

10 juli, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Nöjd med mig själv

Jamen, vet ni vad? Idag har jag kommit igång med skrivandet igen. Så skönt! Och så roligt. Alltså, jag vet inte manuset är särskilt roligt än så länge, men jag hade kul när jag skrev idag. Äntligen! Herregud vad segt det har varit. Jag har varit. Ja, som jag skrev om när jag skrev om att jag inte skriver i alla fall … Men nu ser, är jag nöjd med mig själv. Det kanske syns?

nöjd med mig själv, malin lundskog, författare

Efter omvägspromenaden i morse (skrev om hämta bilen och ta omvägspromenad här) vräkte regnet ner och det är som att det vädret är perfekt för mig att skriva i. Så .. nu är jag igång. Igen!

Rehabjogg och nytt pers

När jag ändå är igång med att berätta om att jag är nöjd med mig själv. Idag persade jag på löpbandet. Igen. Jag testade tio minuters jogg och till och med lite, lite snabbare än jogg. Och det känns så hiiimla bra. Förresten är jag inte bara nöjd med att jag kan jogga i tio minuter utan att få ont i knät. Jag är också stolt över att jag stannar där. Skynda jättejättelångsamt, sa han. Fysion. Ja, men då gör jag väl det?

nöjd med mig själv, rehab, knärehab, malin lundskog
men så svettig o go o glad efter både att det funkar med jogg och att jag håller igen!

Ses snart igen. Heja oss som kommer igång igen. Och som håller igen när det är på sin plats.
Kram Malin Lundskog

PS. Undrar ni varför jag rehabjoggar? Jo, jag spårade ur i vintras och pajade både korsband och ledband, som ni kan läsa mer om här.

8 juli, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Hämta bilen och ta en omvägspromenad

Om det märks att det är sommar även om vädret kanske inte är sitt allra somrigaste? Jo. I fredags när jag hade varit och tränat på Hönö fick jag inte plats med bilen på färjan hem på grund av alla (undrar om inte alla var där, faktiskt) bilar som skulle ut till ön. Jag parkerade på Burö (där färjan ut till Knippla alltså går ifrån) och där har bilen stått sedan dess. Inte för att jag har saknat den. Nej, jag har glömt av den. Men i morse kom jag på att den är bra att köra hem, eftersom den behöver laddas. Så vi tog färjan för att hämta bilen och fick på köpet en härlig promenad runt Hälsö.

hämta bilen, färja, knippla, västkusten
a vice from färjan mot Burö från Knippla
hämta bilen, promenad, hälsö
jo, men det FINNS röda små stugor även här på västkusten
småbåtshamn, hälsa, västkusten
varje liten småbåtshamn har sin feeling
träbåt, hälsa, västkusten
mysigt värre
springer spaniel, bada, västkusten, vattendroppar, hämta bilen
och en stund innan regnet kom och vi vände hemåt igen, fick Jackson sitt bad

Jag tror inte att någon av oss ångrar omvägspromenaden. Det är ju ändå ganska så najs med omväxling på promenaderna och en liten miniutflykt på måndagsmorgon är ju en så god start som något på en alldeles ny vecka, eller hur?

Vi ses snart igen! Tills dess: heja omvägar och mysiga promenader.
Kram Malin Lundskog

8 juli, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 10
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday