• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Jag badade själen i isvak

Det finns mycket som får mig att må sådär riktigt jäkla skitbra hela vägen in i själen. Som att skratta tillsammans med människor jag tycker om. Och att pusta ut efter ett rejält träningspass. Eller att förundras av hur sanslöst vacker naturen är. Särskilt havet och vyer som når ända in i evigheten. Och att bada. Som idag, då jag badade själen i isvak.

jag badade själen, is, badtrappa, västkusten, knippla
valde en annan badtrappa …

Och vet ni, jag behövde inte ens göra vaken själv. Oh no. I morse när jag var ute med hundarna mötte jag Thord här på ön. ”Ska du bada idag?” frågade han och gissa vad jag sa? Japp, rätt svar. ”Jaha, då får jag väl såga upp ett hål då”, fortsatte Thord och sen var det bara för mig att hoppa i.

knippla, badplats, hopptorn, isvak, thord
Thord rensar undan slushen som bildades fortare än kvickt
jag badade själen, isvak, knippla
isvaken som väntade på mig

Tänk att vi har is här på ön. Och tänk att att vi har Thord, som sågar upp en vak bara sådär. Sånt får mig att må sådär riktigt jäkla skitbra hela vägen in i själen. Naturen, kroppen och fina människor – vilken grej!

jag badade själen i isvak, Malin Lundskog, Knippla, vinterbad
jag badade själen, isvak, knippla, Malin Lidskog
doppar inte huvudet, men vill ha det salta goa på läpparna

Men kanske den största grejen för det här livsnjuteriet handlar om att jag ger mig tid att förundras, njuta och göra sådant jag mår gôtt av. När jag verkligen andas in krispet i luften, uppmärksammar alla toner av alla färger på himlen och havet, ser glittret i andra människors ögon, öppnar hjärtat för deras välvilja och känner, alltså verkligen känner, kroppen. Jag tror att det var exakt det som hände när jag badade själen i en isvak idag. Vad tror ni?

Vi ses snart här igen, tills dess: heja!
Kram Malin Lundskog

6 januari, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vintern kom till ön och jag vill vara obekväm

Vintern kom till ön igår egentligen, men då hade jag fullt upp med att njuta av spring i snön och dessutom var bloggen redan full av tankar kring förra året. Jo, att springa var det första jag gjorde när jag tittade upp från redigeringsbubblan och upptäckte den. Vintern. Snön. Jag tog en av hundarna och gav mig ut en lufsrunda. För finns det något mysigare än otrampad snö? Och att låta kroppen jobba sig varm i vinterluft?

vintern kom till ön, knippla, snö, kväll
Orörd snö. Så svår att låta bli …
vintern kom till ön, snö. röd stuga, frälsarkransar
och de enda spåren i snön är Brorsans och mina
löparglädje, livsglädje, snö, vinter, knippla
Jag är minst lika lycklig över snön som över att vaderna höll.
Sakta men säkert kommer jag tillbaka till mer spring och det ser jag verkligen fram emot.
vinter, lilla hamnen, knippla
vintern kom till ön, knippla, snö

Vintern är kvar och jag vill vara obekväm

Morgonpromenaden var mysig den också och jag kom på något när jag gick där och hukade under snötyngda tallegrenar. Jag vill vara obekväm. Inte så att jag vill göra mig obekväm, utan jag vill snarare låta bli att låta bli det som är obekvämt. Jag njuter som sjutton av att vara ute i naturen och härja, även om det innan jag ger mig ut är obekvämt. Som att ta på alla snösäkra kläder, när jag kan gå den bekväma, plogade asfalstsvägen som inte kräver lika mycket snösäkra kläder.

Jag vill leta upp läiga badställen en blåsig dag istället för att stanna inne, jag vill ut och leta vyer och ljusfenomen även om jag är trött och varm och go inomhus och vinden viner runt knuten eller (och?) regnet slår mot rutan. För njutet i det obekväma är obeskrivlig.

Det kan handla om att ta de där extra stegen upp till utsikten fast det blåser småspik i ansiktet. Så värt det. Påminn mig gärna och sno gärna det obekväma tipset. Det ger livet massa liv.

vintern kom till ön, utsikt, knippla, västkusten
Utsikt norrut. Tittar ni noga ser ni Marstrands fästning som en liten prick …
snö, knippla, slingan
orörd snö även i morse. Som vi snart tog våra kliv i.
röddeviga, knippla, snö, vintern kom till ön
Färgerna i det här svartvita alltså!
vintern kom till ön, utegymmet på Knippla, snö
Utegymmet stod och stajlade, som ett annat stilleben.

Vilken start på året ändå. Ja, både att snön kom och att jag hann ut innan traktorn skottade undan allt igår. Heja 2024! Och oss, allihop!

Ses snart igen,
kram Malin Lundskog

2 januari, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

En bra början på ett gott slut

Vilken start på årets sista dag: Först utomhusträning, som (nästan) alla andra söndagar på året, med ett himla härligt gäng här på ön. Sedan champagne. Och så bad på det. Alltså, snacka bra början på ett gott slut. Särksilt när man älskar både bad och bubbel som jag gör. Ja, varma bubbelbad funkar också, men jag gillar den här varianten bättre.

lastmoppe, en bra början på ett gott slut, knippla, malin lundskog
den glamourösa transporten av både bubblor och efter badet-ombyte
(Traktorn i bakgrunden är öns snöröjningstraktor, som inte är så upptagen just nu …)
en bra början på ett gott slut, rosa champagne, sihink, knippla, nyårsafton
mer nyårsglamour: ishinken med rosa champagne och dagens champagneglas
kallbad, Malin Lundskog på knippla, nyårsafton, en bra start på ett gott slut
undrar om det inte var varmare i vattnet än i luften?
Malin lundskog badar på nyårsafton, knippla, västkusten
zen som sjutton, he he

Stort njut i det lilla

Ja, jag blir lika glad varenda söndag när de kommer gående över klipporna från alla håll o kanter. Mot träningen. För det är inte helt sällan jag står redo med musik och träningsprogram och tänker att idag kommer nog ingen, så som det blåser. Eller regnar. Eller både och …

Idag kom inte regnet förrän jag gled in med moppen hemmavid igen. Vi hade alltså även tur med vädret och mer än så krävs inte för att jag ska tycka att min nyårsafton är den lyxigaste ever. Människor, bubblor, bad och träning. Det räcker långt. Kanske till och med längst?

Tack och hej 2023, ditt slut började på topp! Och jag är än mer övertygad om att det stora i det lilla och enkla är det som ger livet liv. Ska vi ge plats för mer vardagsäventyr och -njut nästa år tro?

rosa champagne, nyårsafton, västkusten, knippla, utsikt, en bra början på ett gott slut
och vi skålade i glöggmuggar som jag köpte i julklapp till min mormor för … längesen.

Vi ses nästa år allihop. Tills dess: gott slut. Gott nytt.
Kram Malin Lundskog

Jag är inte där än, förresten, med utvärdering av året som snart är slut. Men kommer ni ihåg att jag började bli nyfiken för ett tag sedan? Läs mer om det här.

31 december, 2023 av Malin Lundskog 2 Comments

Lugnet efter den lugna julen

Vilken jul vi har haft ute på ön. Det är nog den största lyxen jag vet när barnen kommer ut och hälsar på i några dagar. Säg det inte till dem, för då suckar de så att alla levande ljus längs hela västkusten slocknar, men jag är så glad över det att tårarna kommer. De där sköna tårarna. Tacksamhetstårarna. Över att de är så fina. Och när jag hör hur kul de har tillsammans. Och idag andas jag in lugnet efter den lugna julen.

morgon, himmel, knippla, soluppgång, mellandagar
vaknade till den här himlen i morse
lugnet efter den lugna julen, sol, vattentorn, knippla
när vi gick ut på morgonpromenad såg himlen ut såhär
lugnet efter den lugna julen, utsikt från knippla mot rörö
Här vänder jag blicken mot Rörö. Ser ni fullmånen?
lugnet efter den lugna julen, utsikt från knippla, båt på väg norrut
En båt på väg norröver. Plättlätt att stå här och hitta på historier om vika som är ombord och vart de är på väg …

Egentligen är … Jag menar var min plan att skriva klart baksidestexten till romanen som kommer ut till våren. Och att dessutom redigera nästa roman. Men. Jag känner mig lite vilse. Om man nu kan vara lite vilse? Antingen är man väl vilse eller inte?

hopptorn på Knippla i vintersol, västkusten
Här står hopptornet och glänser

Hur som helst så verkar det som att jag behöver lugn. Ja, trots att hela helgen har varit lugn. Men alla mina storsvulstiga känslor när jag sitter i vårt hus med våra söner och deras respektive, de gör något med mig. Det är som att det är för stort att ta in att jag har vunnit en sådan stjärnvinst, så jag behöver lugnet efter den lugna julen.

Och viktigast av allt är …

Jag ger mig själv det i julklapp så här i efterskott. Eller en för tidig nyårspresent? Eller så gör jag det bara för att jag både vill och behöver det. Andas. In. Andas. Ut. I allt det här vackra. Och i livet, som också det är så vackert så jag får dåndimpen. Visst skulle man kunna tro att det är exakt vad naturen vill säga en dag som denna? Chilla. Andas. Njut. Det kommer fler dagar att göra klart allt det där vi tror är det viktigaste av allt, när det kanske är det här som är det viktigaste: njutet i nuet?

Samma ö, samma runda, men nu är det eftermiddag
springer spanieln Jackson på Knippla
Jackson kollar in fåglarna. Inte alls ledsen över att jag vill vara ute hela tiden en sådan här dag.
lugnet efter den lugn julen, utsikt västerut från knippla, stiltje
Hur många shades of grey? Ingen aning. Men vackert är det.
utsikt, eftermiddagspromenad på Knippla, svanar
FATTAR ni varför jag inte säger emot när naturen kalla en sådan här dag?
badtrappa, lugnet efter den lugna julen, knippla, stiltje, mellandagar
Perfekt badväder!
utsikt, knippla, stiltje, mellandagar, grått
och sen gick jag hem och skrev vidare på min baksidestext

Vi ses snart igen. Tills dess: HEJA naturen!
Kram Malin Lundskog

ps. gissa vilket mail jag kommer att skicka iväg first thing imorgon? Exakt. Det med baksidestexten till mitt förlag.

27 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vinterbad och midsommarhetta

Alltså, kolla! Vi har fått snö på Knippla. Inte mycket, men det är väl inte kvantiteten som räknas, he he. Och mitt i det här vackra har jag suttit inomhus JÄTTE-många timmar och svettats. Jo, på riktigt. Och det beror inte på vallningar och klimakteriet utan på att i berättelsen jag skriver på just nu är det midsommar och värsta värmeböljan. Jag blev så varm att jag tog mig ut för det som kanske kan kallas säsongens första vinterbad?

vinterbad, Malin Lundskog på Knippla, västkusten
alltså, färgskalan här ute!
fotsteg i snön, vinterbad, Malin Lundskog
Malin Lundskog, vinterbad, kalla bad, västkusten, knippla
vinterbad, knippla, västkusten, Malin Lundskog
julbikinin är på
vinterbad, kalla bad, Malin Lundskog på Knippla, badglädje
utsikt från bastun på Knippla, västkusten
utsikten gick inte av för hackor idag heller
klippa på Knippla, lä, vinter, kalla bad
och här bakom var det lä

Det här är en av de bästa och mest uppiggande pauserna från livet bakom tangentbordet jag vet. Och det är också stunder som de här som jag undrar varför jag ibland under korta ögonblick funderar över om det är vettigt att bo här ute på ön. Det är ju världens vettigaste grej! Särskilt när skrivpasset handlade om världens svettigaste tjej (och härmed är även rim-stugan i full gång).

Ps. det var inte dumt att komma in i värmen och fortsätta skriva om svettiga sommardagar efter badet här ute.

Vi ses snart igen. Tills dess: HEJA pauserna man inte vill vara utan.
Kram Malin Lundskog

Mer om kalla bad här och mer om mitt författarskap både här på bloggen, men också i podden Skriverier med Malin och Cilla. Ni vet väl att ni kan prenumerera på båda?

29 november, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Sicken jädra fest naturen bjuder på

Sicken jädra fest jag kom hem till efter bokmässan i Lund. Ni vet, när man är sådär seg efter att ha stått på bokmässa och varit sitt allra trevligaste hela dagen, lett författarsamtal och dessutom suttit massa timmar i bil. Som är en lånebil. Och lånebilen är en cab. Oh well. Hem kom jag efter en finfin bokmässa och landade trött och hungrig i soffan. Och kände inte ett dugg för att ge mig ut igen. Men. Så. Såg jag på min aurora-app att det fanns stora chanser att få se det där färgsprakande norrskenet. Så jag trotsade baksmällan och drog ut på fest med min man och hundarna. Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det.

sicken jädra fest, aurora borrealis, norrsken, knippla
det här mötte vi utanför dörren
sicken jädra fest, norrsken, knippla, västkusten
utsikt från toppen av ön
norrsken, aurora, utsikt
sicken jädra fest, norrsken, aurora, västkusten
och stjärnorna de tindra så klara …

Norrskenet va?!

Norrsken alltså. För några år sedan hade jag aldrig sett det. Och det hamnade på en önskelista över sådant jag gärna ville se. När vi för två år sedan var i Fjätervålen och åkte skidor fick jag se det för första gången. Nu verkar det inte vara någon hejd på festligheterna på himlen, för det här är andra gången i år som himlen bjuder på färgfest.

Jag tackar gladeligen ja till fler sådana här fester, naturen. Visst är det magiskt? Har ni sett det? Var, när, hur? Och känner ni som jag, att när man är där ute och ser sådant här, så är det som att insikterna om vad som är viktigt i livet dimper ner i en. Och det som är viktigt är oftast det här. Enkla. Naturen. Och de man tycker om. Eller vad säger ni?

Vi ses snart igen, tills dess: HEJA naturen. Och oss.
Kram Malin Lundskog

25 november, 2023 av Malin Lundskog 2 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 15
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday