• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Därför ska du sluta planera allt i livet

Därför ska du sluta planera allt i livet är väl ändå en idiotisk rubrik från någon som vill få saker gjorda och som har ägnat mängder med år av sitt yrkesliv till att inspirera andra att komma till skott, nå mål och följa drömmar. Eller? Eller kanske inte … För självklart är vissa saker bra att planera, men vi kanske inte behöver planera allt? Synnerligen inte i detalj eller exakt hur vi ska genomföra planen för är det inte rätt ofta planer skiter sig? Något kommer emellan och vips hamnar vi i nåt slag besvikelseträsk. Och där vill vi inte vara, varken ni eller jag, eller hur?

därför ska du sluta planera, Malin Lundskog, författare, redigering, roman
tacksam över planeringen så att jag kan njuta fullt ut av skidåkningen just nu

Därför ska du sluta planera:

  • Du kanske aldrig kommer till skott om du fastnar i planeringen. Konstigare saker har hänt än att människor analyserar och planerar och vips! Så gick livet … Romanen blev inte skriven, resan blev inte rest och loppet blev inte löpt.
  • Om du oroar dig för mycket över hur du ska få ihop allt enligt din plan och att det inte kommer att leda till det resultat du vill är det läge att slappna av och släppa planeringen. Tillit ni vet, till den berömda processen och till att allt ordnar sig.
  • Om du missar alternativa lösningar är en plan inte det bästa. Hej alla som planerar strikt och sätter på sig skygglappar för andra vägar. Genom rigid planering är risken stor att missa superbra alternativ som inte ingår i planen.
  • Kontrollbehovet kan gå bananas av planering. Vissa av oss älskar att ha kontroll över allt. Alltid. Med planering kan vi kontrollera allt längs vägen och när sjutton ska vi kunna pausa då? Alla behöver pausa! Och andra kanske behöver ta över kontrollen ibland?
  • Planer skiter sig eftersom vi sällan är isolerade individer med isolerade planer som inte påverkas av människor och händelser omkring oss. Planera med flexibilitet och modifiera längs vägen, så är risken inte lika stor att du blir besviken.
  • Planer kanske gör att du missar det roliga. Tänk om du planerar så att du missar spontana roligheter, vackra solnedgångar- eller uppgångar eller möten med oväntat härliga människor för att du måste följa din plan? OMG …

Min flexibla idé om romanredigering

därför ska du sluta planera, Malin Lundskog, författare, redigering, roman
om jag äter apelsin på havregrynsgröten? gissa tre gånger …

Jag kom att tänka på både vikten av att ha en plan och av att inte ha en plan när jag satt med datorn och redigerade roman vid frukosten i morse. Vi är ju i Trysil och åker skidor några veckor och jag hade inte en idé om att jag skulle sitta och redigera på eftermiddagarna. Ni vet, efter en heldag utomhus. Med rosor på kinden framför brasan, med snacks och varm glögg eller kall öl inom räckhåll skulle meningar byggas om, ord strykas och dialoger läggas till. Men orka, liksom?! Efter en dag i skidbacken är jag som en geléklump som inte kan sluta skratta. Ni fattar känslan va?

Istället har morgnarna blivit min redigeringsstund. Till gröten och kaffet. Då går det med en rasande fart och tankarna är utvilade och alerta. Ja, en av finesserna med att inte ha en plan är det man vill göra blir gjort, men det kanske inte blir gjort som man hade tänkt sig om man hade en strikt plan?

Vad tror ni, planerar ni för mycket, för lite eller alldeles lagom? Kanske extra spännande att reflektera över nu när det snart är dags för nytt år tänker jag.

Oavsett vad och hur ni planerar: HEJA HEJA ER!
Varma kramar Malin Lundskog

Ni kanske också vill läsa om Kör och gör på 5 4 3 2 1 och Kör och gör är bästa metoden för att nå mål och Fem ursäkter som hindrar dina goda vanor

20 december, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

Snöiga berg och soliga hav i veckans gott & blandat

Snöiga berg och soliga hav ramar in den här veckan i årets näst sista gott & blandat-inlägg. Kolla här bara:

snöiga berg, trysil, utsikt, Malin Lundskog
sa ju det: kolla här! Ser ni hur kallt det var vår första skiddag i Trysil?
snöiga berg, Trysil. utsikt, skidåkning
härligt folktomma backar
  • snöiga berg, Malin Lundskog, åka skidor
  • trysil, skidåkning, carving
  • snöiga berg, åka skidor, Malin Lundskog
  • snöiga berg, Trysil, Malin Lundskog
  • snöiga berg, åka skidor, Trysil, skidåkning

Vi har dragit till fjällen, min man, en son, hundarna och jag för två hela veckor i snön. Vår svärdotter är på ingång i veckan och sen kommer näste son och hans flickvän. Jul i långkalsonger, klart att man är glad då? Det är i alla fall sådant som gör mig glad och i ärligt talat så har skidresan varit i fokus den här veckan, även om vi inte åkte förrän i torsdags. För hur fan får man med sig all packning när två stora hundar fyller upp hela bagageluckan?

Det gick. Vi är här. Och jag håller på att lära mig carving, men det återkommer jag till för det kräver ett eget inlägg. Att lära sig ny åkstil efter fyrtiosju års slalomåkande. Ja, ni vet det där med att lära gamla hundar att sitta? Ha ha ha …

Och det soliga havet

den här soluppgången lämnade vi bakom oss på Knippla

Sista morgonpromenaden innan vi drog iväg i den fullknôkade bilen såg det ut såhär. Det är som att naturen inte kan sluta skapa förundran och jag knarkar glatt i mig.

Mellan berg och hav kommer poddar, redigering och skrivretreat in

Jag driver ju två poddar, dels Skriverier med Malin och Cilla (om vårt författarskap) och dels Mitt perfekta liv där fotograf-Viktoria och jag hoppas bryta normer och släppa pressen på perfektion genom öppna, ärliga och nyfikna samtal om sånt som går åt helvete i livet.

I veckan har vi spelat in årets sista avsnitt av både den ena och den andra podden och wow för lyxen att få jobba med dels två så härliga poddkollegor och dels prata om så vitt skilda ämnen som författarskap och skrivprocess å ena sidan och viljan att vara bäst å andra sidan.

Årets sista avsnitt av Mitt perfekta liv släpptes i fredags, det hittar ni mer om här. Skriverier-podden kommer med ett riktigt uppesittarkvälls-avsnitt den tjugotredje december, men ni kan ju lyssna ikapp er på våra tidigare avsnitt här: Skriverier med Malin och Cilla.

Redigeringen av uppföljaren

Redigeringen ja. Nu jäklar är det uppföljaren till min roman Mariannes mirakel som ska redigeras. För kanske femtioelfte gången … Jag älskar verkligen redigeringsfasen. Särskilt efter mitt galenskapande med råmanus under november, då jag skrev och skrev och skrev utan att tänka på något annat än att få ur mig berättelsen. I februari ska manuset vidare till lektör igen och det ska bli ungefär hur spännande som helst att få hennes utlåtande på att jag har gjort med karaktärer och händelser sedan hon läste manuset sist.

och skrivretreaten har öppnat upp för anmälan

Ni som skriver, har ni sett att vi kombinerar rörelseglädje med skrivande i Varberg i maj? Kolla här annars, det blir skoj på Skriv o Hoj

Ja, det här var veckans gott & blandat. Nu sitter jag och myser med trötta ben efter tre skiddagar och inser att skidbenen inte blir piggare med åldern … Men herregud vad kul det är att åka. Och att våra små vuxna pojkar vill hänga med till snöiga berg med sina partners. Livet va, visst är det härligt?

Och nu lackar det mot jul. Hoppas att ni får en fin en allihop, hur ni än väljer att fira eller inte fira den.

Tills vi ses igen: HEJA HEJA ER!
Kramar Malin Lundskog

Förresten, vill ni läsa tidigare Veckans gott & blandat hittar ni dem här

18 december, 2022 av Malin Lundskog 2 Comments

En unik skrivretreat där vi träffar läsare

En unik skrivretreat i kulturhistorisk miljö är nu öppen för intresseanmälan. Den här skrivretreaten är för er som skriver dåtida, nutida och/eller framtida kvinnohistorier. Ni längtar efter att få kreativiteten att flöda, tiden att skriva, modet att visa läsarna er unika röst, möjlighet att träffa läsare och sälja böcker och dessutom inspireras av att skriva i det privata Myrdalsbiblioteket. Vilken skrivande människa vill inte delta, är kanske snarare frågan?

Ansök till världspremiären av SKRIV OHOJ

I maj ser jag fram emot att skriva, meditera, pausgymnastisera och skapa pitchar som tar världen med storm tillsammans med er som skriver dåtida, nutida och/eller framtida kvinnohistorier.

Det bästa som finns är att ha kul tillsammans, utveckla varandra och få det att pirra av kreativitet i både magen och hjärtat. Jag mån om att gruppen som deltar ska vara en perfekt match och öppnar därför upp för intresseanmälan. Är du en av oss som ses i Varberg? Chansen ökar när du anmäler ditt intresse, vilket du gör via den här knappen:

Jag klickar här och hoppas hoppas på att komma med!
en unik skrivretreat, författare, skrivohoj, bokohoj, event, Hans Klaive
Bild av Hans Klaive på Kladd o Hoj. Visst är den fin?!

Jag kallar skrivhelgen för SkrivOhoj eftersom den är i nära samarbete med något så spännande som KladdOhojs cykelevent för bokentusiaster: BokOhoj i cykelstaden Varberg.

SkrivOhoj är ett unikt tillfälle att möta läsare

Jag erbjuder en tredagars-retreat med verktyg som kraftfulla skrivövningar, meditationer och tid för det egna skrivandet samt ett helt nytt sätt att möta era läsare, nämligen i cykelsadeln.

När&Var? 18-20 maj 2023, från 9.30 torsdag morgon till ca 16.30 lördag eftermiddag

Vi bor på mysiga Flodhästens Husrum & Frukost och skriver på det privata Myrdalsbiblioteket. Vi cyklar också en runda med läsare och det härliga Bokohoj-teamet. Rundan avslutas med After bike på hotell Gästis, som är fyllt med böcker. Där får vi också chans att prata mer med läsare och sälja våra böcker!

Det här igår i den unika skrivretreaten:

  • Morgonmediation för att öppna upp till kreativiteten
  • Skrivövning som en kraftfull start på dagen
  • Frukost
  • Retreat där du jobbar med ditt eget projekt
  • Guidning på Myrdalsbiblioteket
  • En hisspitch utöver det vanliga
  • Pausjumpa anpassad för författare. OBS! Inget svettigt träningspass utan lugna rörelser för kreativitet, koncentration och stela axlar
  • Kaffe/te och enkel fika
  • Cykeltur, ungefär tolv kilometer i fyra timmar, tillsammans med BokOhoj och läsare fredag eller lördag. Ett oHojevent bygger på cykla, smaka, lära, det kan läsa mer om via länk längst ned i inlägget.
  • Afterbike fredag och lördag med bokförsäljning och samtal med läsare
  • Bokning av gemensamma middagar (kostnad för mat och dryck tillkommer)

Jag leder en unik skrivretreat

Den som leder skrivretreaten är jag. Ni som har hängt med mig förr vet ju att jag är författare, kommunikatör, coach, hälsoexpert och poddare med mångårig vana av att leda både grupper och individer till utveckling, erfarenheter och kompetens som passar ett skrivretreat som hand i handsken. Dessutom har jag lockat fram Annika Anderbark ur hennes skrivbubbla, så under en av dagarna leder hon gruppen till oanade stordåd i kreativitetens tecken.

Cyklingen leds av de erfarna eventskaparna Suzanne Gadd och Hans Klaive på KladdOhoj, som är hur härliga som helst!

Anmälan & kostnad

Eftersom vi kommer att vara så få som deltar vill jag lägga ner kraft och energi på att sätta ihop en grupp som kommer att ha jätte jättekul tillsammans, där alla inspirerar varandra. Ni ansöker via den här länken:

JAG KLICKAR HÄR EFTERSOM JAG SJÄLVKLART VILL DELTA PÅ SKRIV OHOJ

Eftersom det är världspremiär våren 2023 och ett oprövat koncept bjuder vi in till retreaten (inklusive cyklingen!) till en kostnad av endast 2 950 kr.

Kostnad för boende på Flodhästen med två övernattningar, som du bokar själv efter bekräftelse på att du har en plats på retreaten:
Enkelrum 1600 kr/person för två nätter + 100 kr frukost/dag
Dubbelrum 1000 kr/person för två nätter + 100 kr frukost/dag

Dubbelrum med extrabädd 800 kr/person för två nätter + 100 kr frukost/dag Kostnad för hyrcykel (3-växlad Skeppshultscykel): 200 kr/dag

OBS! 2023 är platserna begränsade till max åtta personer. Priset? Ja, det är också en specialare för 2023.

Jag ser så in i hoppsan mycket fram emot det tillfället för skrivande och att träffa andra som skriver. Och att träffa er!

Länkar som jag tror att ni vill klicka på:
BokOhoj och våra cykelguider
Hotell Gästis
Flodhästens Husrum & Frukost
Annika Andebark, min gôrduktiga retreat-sidekick

Häng med och/eller tipsa era skrivande människor om att hänga med. För visst åter det som en unik skrivretreat?

Vi ses snart igen och tills dess: HEJA HEJA ER!
Kramar Malin Lundskog

JA! JAG VILL ANMÄLA MITT INTRESSE!

10 december, 2022 av Malin Lundskog 2 Comments

Tantparkour eller hopp & lek för både tanter andra

Tantparkour heter det visst, det som jag har tänkt på som hopp & lek. Rörelseglädje. Svettas och flåsa. UtoNjut. Kärt barn har precis som vanligt många namn och kanske, kanske låter det lite coolare med tantparkour? Eller bara mer spännande och det är ju gott nog.

tantparkour, Malin Lundskog, utonjut, träning, Knippla, springer spaniel
alla ska med?

Att ha kul med kroppen är ett state of mind

Oavsett om ni väljer att kalla det tantparkour eller hopp & lek, så är det det här som är grejen för mig när det gäller träning. Eller snarare icke-träning kanske? Snarare ett state of mind när man har kul med kroppen i rörelse. Mäta med känsla inte med kilometer, vikter eller procent av en maxpuls. Keep it simple helt enkelt? Och helst av allt vill jag keepa it simple utomhus. I en geggig skog eller på kala klippor. Eller en motionsslinga. Eller i en park, på en lekplats eller rent av ett utegym.

Strunt samma var eller när eller med vem vi rör oss. Skit i vad vi kallar det. Leta efter känslan! Känslan av att lita på våra kroppar. Vågar lita på att den rörelsen som vi tycker är kul och som känns bra, den är skitbra! Den fysiska aktiviteten som gör oss glada och den som vi faktiskt utför är den bästa rörelsen av dem alla. Och det är precis vad tantparkour, hopp & lek och UtoNjut för att svettas, flåsa och skratta handlar om.

Vad är tantparkour?

Det här är tantparkour/rörelseglädje/UtoNjut/hopp&lek för mig: När vi tar de onödiga hoppen ned från en bänk eller sandlådekant, fast vi egentligen tror att vi inte kan hoppa längre. Eller glädjen av att ta omvägen runt en lekplats eller gå utfallsgång i slalom mellan lyktstolpar eller varandra. Äventyret av att gå med ena foten uppe på trottoarkanten och den andra nedanför. Irra runt i krabbgång bland bergen, göra snöänglar och rulla runt i ljungen. Någon som undrar varför jag inte tycker att en promenad bara är en promenad? Eller varför jag så mycket jag bara kan lever livet i oömma, mjukiskläder?

Ja, ordet tantparkour har ju inte jag hittat på. Det är, såvitt jag vet, Maria Ringsén i Borås som myntade begreppet och det handlar om att hitta rörelseglädjen, stärka sig själv både fysisk och mentalt. Gissa hur många, framförallt kvinnor, jag har mött genom åren som inte vågar hoppa ned från ens en låg kant. Som tror att de inte kan! För de har inte testat sedan de var barn. Eller kanske själva hade småbarn. (Eller för att de lider av inkontinens, men det är en annan historia som ni kan läsa mer om i Mariannes mirakel bland annat) Det är ju jättesynd, eftersom hopp gör gott för skelettet och vår intre styrka. In och kolla Marias Instagramkonto tantparkour för massa inspo!

Ni som har tränat utomhus med mig, ni är redan luttrade tantparkourare. Och ni vet att jag älskar rörelse som är enkel och som går att anpassa hur tuff tant eller feg farbror man än är. Tantparkour passar alla. Lovar!

Våga lita på kroppen

Tänk när vi vågar lita på att för vår hälsa behövs ingen detaljerad träningsplan, för goda förutsättningar till bättre sömn behövs ingen mätning av kilon eller kilometrar. För att må bra behöver vi röra på oss, svettas, flåsa och njuta. Vill vi få till vana att röra på oss behöver vi upprepa vanan. Ofta. Och då är ju hopp & lek med dig själv där du är enklaste vägen för att få det gjort. Så enkelt så det är lätt att luras att det inte funkar, men … det gör det.

Under alla år som jag har jobbat med träning av både kroppen, knoppen och till och med själen (går det ens att hålla i sär den här treenigheten?) har de flesta frågor jag har fått handlat om hur långt, hur ofta, hur tufft, hur länge. Frågor som har handlat om prestation och ofta prestation i relation till resultat. Mina svar har alldeles för ofta för att de ska gå att sälja handlat om ’det beror på’. För det gör det ju.

Det finns till och med forskning som visar att det bland annat beror på hur kul du har. Och frågar ni mig så kan det här med tantparkour bli hur kul som helst! Här ser ni hur kul jag hade på morgonpromenaden idag till exempel. Snälla, testa detta hemma!

Malins tantparkour

Och vet ni vad som också vore kul? Om ni berättar att ni testar och ger era bästa tips för en stunds hopp & lek. TUSEN TACK på förhand. HEJA HEJA alla! Vi ses snart igen.

Tills dess: stor kram Malin Lundskog

Och stort tack mina deltagare i GLAD FRi STARK som visade att mitt gamla hopp & lek nu kallas tantparkour!

Du kanske också vill läsa:

Myrstegsrevolutionen och de goda vanorna

Jag vill vara stark både fysiskt och mentalt

kondition, styrketräning balans och mindre sitta still

30 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

när vintern kom till Knippla och annat gott &blandat

När vintern kom till Knippla? Det var i måndags det. Och sen försvann den i tisdags. Men vi fick lite snö i alla fall och det är ju alltid härligt. Resten av veckan har varit novembergrå när det gäller vädret, men jag gillar det vädret. Också. Ja, det är sant. Och ja, ni vet ju vad de säger om att det inte finns, nåt dåligt väder … Därav min snajsiga jacka som jag numera lever i här ute på ön.

 när vintern kom till knippla, öliv, Malin Lundskog, kläder, västkusten, vindar,
Arbetskläder funkar så himla bra även när man inte jobbar …
när vintern kom till Knippla, snö, utsikt, västkusten, malin Lundskog
värsta vinterlandskapet ju!
när vintern kom till Knippla, hopptorn, snö, västkusten, malin Lundskog
soluppgången när vintern var här. Hur fint?

Men annars då, vad har hänt under veckan som har gått?

Hundlivet har bjudit på både härliga promenader och en liten Jackson som käkar penicillin efter infektion av nån jäkla taggbuske han har sprungit in i. Herregud, plockade gôrstora taggar ur nosen på honom! Han verkade helt obekymrad och finner sig finfint i både att bli sårtvättad och ögondroppar och penicillin-matad morgon middag kväll.

när vintern kom till knippla, öliv, hundliv, springer spaniel
Obekymrad om sår och infektioner. Och väldigt söt, eller hur?
springer spaniel, hundliv, öliv, västkusten
vi har hälsat på mina föräldrar i Skärhamn
när vintern kom till knippla, hundliv, springer spaniel, bohuslän
… och bad är ändå livet! Det tycker både Jackson, Brorsan och jag.

Jag fortsätter att skriva

när vintern kom till Knippla, författare, Malin Lundskog, blogg, nanowrimo
… om jag utnyttjar alla chanser att skriva? Typ …
På färjan, på väg till svärfars 85-årsfirande till exempel

Nanowrimo fortsätter och jag tar nästan varenda chans jag får till att skriva. Jag veeet att jag har sagt det förut, men jädrar i min lilla låda vad härligt det är när man har väckt lusten till lilv genom att göra något ofta. Funkar på skrivande. Funkar på träning. Myrstegsrevolutionen är super för att skapa goda vanor. Ja, och dåliga men de behöver vi kanske inte prata om här?

Men igår blev det inte jättemånga ord skrivna. Däremot pratade jag om skrivande hela dagen på Torslanda bokmässa, där jag var med min roman Mariannes mirakel och min bok för att skaffa goda vanor: GLAD FRi STARK.

Ha ha ha, ibland kan jag undra om jag håller på att bli en kuf härute på min ö, där jag strosar runt i illgula jackor och flanellpyamasbyxor eller sitter framför datorn och skriver och knappt pratar med en själ. Förutom mig själv och hundarna då, he he. Och sen när jag väl träffar folk kan jag liksom inte sluta prata. Särskilt inte om det är härliga samtal om ämnen som att må bra och att skriva romaner, som det var igår på bokmässan. Nästan som kosläpp …

torslanda bokmässa, Malin Lundskog, författare, skrivliv
Torslanda bokmässa igår.

Och rörelseglädjen, en never ending story

Varje söndag tränar vi tillsammans här på ön. Jag för och öborna följer och även om jag under veckan kör några pass på gymmet så är det här med utomhusträning ändå bästa grejen. Herregud vad gott det är att svettas igång kroppen ute.

Idag fick jag avhopp efter avhopp på grund av både sjukdomar och bortresta och allt möjligt, men jag tog med mig min högtalare och drog till parken. Om inte annat kunde jag ju träna själv? Men trenden håller i sig. Inte en enda gång på de nästan två och ett halvt år som jag har lett träning varje vecka här ute har jag behövt vara ensam. Jag menar en deltagare är ju väldigt mycket mer än ingen?

träning, utomhusträning, knippla, Malin Lundskog

Jag är faktiskt skitglad över att träna andra. Och mig själv!

När vintern kom till Knippla blev den väldigt kortlivad. Än så länge. Jag hoppas på mer vinter! Och är rätt fascinerad märker jag när jag ser på det jag precis har skrivit att även en grå novembervecka innehåller mycket färg och att det är coolt att vara människa ändå. Kunna vara både den där kufen på ön, den frisläppta kon, instruktören och författaren. Och hon som plockar taggar ut hundnosar. Tänk vad vi kan allihop. Tänk vad vi är mycket. HEJA OSS!

Detta är ett inlägg i min bloggserie Veckans gott&blandat. Vill du andra inlägg om livet varje vecka, hittar du dem här.

Ses snart igen hoppas jag, tills dess: varma kramar
Malin Lundskog

27 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

I ur och skur och en uppdatering av lite av varje …

I ur och skur njuter jag av utelivet. Alltså utelivet utomhus. Utelivet i de oömma kläderna. I den friska luften som ger rosor på kinden och sol i både hjärta och sinne. Kom på det igår och har säkert tänkt på det många gånger förut, men det sa ungefär wham bam thank you mam när jag fattade att jag är inte hela jag om jag inte får vara utomhus. I naturen. I ur och skur.

i ur och skur, utsikt, Knippla, röddeviga, västkusten, Malin Lundskog, författare
och här finns badtrappan fortfarande kvar (även om det saknas några steg, upptäckte jag i veckan)

Drömmen om att göra ingenting och ligga kvar i sängen

Såhär: jag kan längta ihjäl mig efter att stanna kvar i sängen. En hel dag. Kolla tv-serier, läsa, äta godis, dricka te och göra sånt som jag tror att folk som gör ingenting gör. Är ni med mig? Men, det är ju fasen en prestation att kunna slappa så. Jag kan det inte. När jag vaknar på morgonen är jag så glad över livet, att jag går upp av bara farten.

Men igår försökte jag hålla mig inomhus. Verkligen! Visserligen efter ett träningspass, men det var ett inomhuspass på grund av att min gubbvad har satt stopp för löpningen. Igen. Hur som helst: efter cykel och core kom jag hem och satte mig för att skriva. Och som jag skrev. Tusentals ord! Och sen kollade jag tv (har ni sett White Lotus? Om inte: tips! Underbar drift med samtiden på så många sätt.) Stickade. Läste en stund.

Det var ingen som sa att jag inte kunde fortsätta med det, men det var som att jag fick andnöd. Behövde luft. Utsikt. Och lite ruljans i systemet som är jag. Herregud, jag får ont i kroppen av att vara stilla. Jag blir seg i huvudet och jag kan till och med bli håglös om jag inte kommer ut. Nån som känner igen sig?

i ur och skur, utsikt, Knippla, Bohuslän, Kattegatt, Malin Lundskog
i eftermiddags såg det ut så här när jag blickade västerut
i ur och skur, Knippla, västkusten, malin Lundskog, frisk luft
… och igår kom jag ut i det här. Ni fattar va? De djupa andetagen!

Uppdatering av nanowrimo

Kommer ni ihåg att jag berättade om att jag deltar i National Novel Writing Month? En utmaning som innebär att man skriver 50 000 ord under november, vilket innebär 1667 ord varje dag. Oh well, jag satte mina egna regler. Det är ju mitt författarskap och min roman det handlar om liksom … För er som undrar hur det går kommer här en uppdatering: Bra som fan! Jag är i fas med både min egen utmaning och den officiella, ni kan läsa mer om mitt nanowrimo här.

Jag har legat både före och efter, men jag har i alla fall skrivit varje dag. Idag är det dag tjugo och jag ska snart sätta igång med dagens skrivstund och vet ni vad det här med små steg varje dag gör med en? Ja, ni som känner mig vet ju att myrstegsrevolutionen jag skriver om i min bok GLAD FRi STARK är ett fenomenalt sätt att skaffa sig goda vanor, oavsett om de handlar om träning eller skrivande. Hur som helst: de där små stunderna varje dag föder lust. Den här veckan har jag verkligen känt av det. Jag längtar efter att sätta mig och skriva. Heja det lilla stegets kraft!

Uppdatering av hummerfiske och renovering

Kommer ni ihåg att jag berättade att vi har flyttat hemifrån? Läs mer här om ni vill veta mer om flytten och renoveringen Allt går enligt plan och vi som aldrig ens har funderat på att bygga nytt (är väldigt förtjust i äldre hus), smög igår in i vårt eget hus och kände oss som riktiga nybyggare. Fy fasen vad coolt att något man (med god hjälp av arkitekter) har tänkt ut börjar ta form. Ja, att renovera, bygga nytt kanske är ungefär som att skriva bok? Minus alla omgångars redigering. Så egentligen var de inte en bra liknelse … Ber om ursäkt. Finns det någon bättre? Om man nu ens måste ha någon.

Voilà! Vår veranda in da making.

Hummerfisket pågår i tio dagar till. Jag sitter just nu i huset vi hyr, med värme från kakelugnen och känner doften av kokt hummer sprida sig i hela huset. Egentligen kanske det mest handlar om dilldoft, men jag kopplar det till hummer. Vi fick tre idag. Stora! Såatteeeee julklappar till våra närmsta är klara vid det här laget (säg det inte till dem, he he) och nyårsmiddagen är också fixad. Dessutom smakar hummer gott vilken dag i veckan som helst.

TikTok?

Alltså ibland undrar jag hur jag är funtad, men när en företagarkollega säger till mig att jag är sååå TikTok, då faller jag som en fura, blir hur smickrad som helst och sekunden senare är jag … på TikTok. Och har så himla kul! Vill ni se vad jag gör på TikTok, kan ni kolla här. Jag har inte ens vett att skämmas …

I ur och skur …

Oh well, det här har hänt i veckan. Nu blickar jag framåt mot kvällens skrivstund, Torslanda bokmässa nästa vecka, fler stunder utomhus i ur och skur och mer av livets gott&blandat. En sammanfattning eller vad jag nu ska kalla den här inläggs-varianten för skriver jag varje söndag. Vill ni läsa fler av dem, har jag samlat allihop här: Alla veckans gott&blandat.

Under veckorna skriver jag också blogginlägg, men de berättar jag inte om här. Jag hoppas ju att ni vill följa bloggen istället om ni är sugna på att veta mer om mitt författarskap, mina kalla bad, motivation, goda vanor, livet på ön i ur och skur, hälsosamma rutiner och annat som jag delar med mig av.

Förresten, när vi ändå pratar om i ur och skur: älskar vi inte att pannlampesäsongen är här?

Ses snaret igen! Tills dess: HEJA HEJA ER
Varma kramar Malin Lundskog

Och i detta nu börjar det att snöa även här, på den lilla ön ute i havet. HURRA!

20 november, 2022 av Malin Lundskog 1 Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 20
  • Page 21
  • Page 22
  • Page 23
  • Page 24
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday