• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla. Hela sommaren! Och vi har så himla kul! Dessutom har vi världens vackraste utsikt ungefär var vi än är på ön och svettas och flåsar. Ja, jag kanske är partisk och världens vackraste kanske är onödigt att skriva eftersom det inte är någon tävling. Men ändå. Havet! Både till höger, vänster, framför och bakom oss.

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla
en helt vanlig torsdagsmorgon …

Vi tränar utomhus tillsammans:

  • Tisdagar 8.30-9.15 Power walk med inslag av rörlighet och styrka
  • Torsdagar 8.15-9.00 Styrketräning i cirkelform på utegymmet
  • Söndagar 18.00-18.45 Styrka och kondition med kroppen som redskap (finns inget bättre?!)

Jag kunde inte hålla mig borta från träningen

Nä, som sagt: jag kunde inte hålla mig borta. Jag trodde att jag var färdig med instruerandet, men … det var jag visst inte. Herrenaddå vad kul jag tycker att det är. Och vad mycket jag har kvar att ge. För att inte tala om vad jag får!

vi tränar tillsammans på Knippla
söndagarna i Parkbacken
OBS för åskådaren längst ner i bild …

De sista åren har jag jobbat mycket med den mentala och den själsliga delen av hälsan. Men det ena förtar inte det andra och vi behöver ju svettas och flåsa (det kan ni läsa om i min bok GLAD FRi STARK till exempel) så det känns så himla härligt att köra på med träning igen. Ja, igen … eftersom coronan satte stopp för de träningsuppdrag jag hade på företag i våras …

Oavsett om du är bofast, sommargäst, sjöfarare, husbils-/vagnsresenär eller platsar i någon som helst annan kategori av människa som befinner sig på Knippla så är du hjärtans välkommen! Jag kunde inte hålla mig borta. Kan du?

Hur som helst, vi ses här på bloggen snart igen och du vet väl att du är välkommen att ställa frågor via mail och kommentera de inlägg som redan finns här på bloggen? Jag blir bara glad av kontakt med er!

Tills vi ses: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd och med nytvättade händer)
M

14 juli, 2020 av Malin Lundskog 9 Comments

Gör handlederna ont när du tränar?

Gör handlederna ont när du tränar armhävningar och står i plankan? Du är i så fall långt ifrån ensam. Är du kvinna är du ännu mindre ensam. Och oftast är det långt ifrån omöjligt att göra något åt det, förutsatt att du inte har någon skada eller sjukdom.

Så här är det: våra handleder är inte jätterobusta. Särskilt inte om de aldrig eller sällan utsätts för belastning. Kontrollerad belastning is da shit, för både muskler, leder, knopp o själ.

Såhär belastar du dina handleder rätt när du tränar

Tänk dig fyra punkter under dina handflator, en vid lillfingerknogen, en vid pekfingerknogen, en vid ”tumbasen” och en i motsatta hörnet (på lillfingersidan). Placera handflatorna i axelhöjd (lite utanför axelbredd för en armhävning och precis under axlarna för en hög planka eller yogans nedåtgående hund.

För att belasta handleden rätt, eller egentligen avlasta den, trycker du ner alla de här fyra punkterna lika mycket utan att sjunka ner med ”mitt i handen”, det som vi hade kallat fotvalv om det handlade om en fot … De flesta av oss behöver tänka extra mycket på att pressa ner punkten under pekfingerknogen, som gärna vill lätta från marken.

Fingrarna? De spretar du så där lagom med. Ja, vi vet ju att lagom alltid är bäst, eller hur?! Så … lagom brett mellan fingrarna, så får du lite större och stadigare yta att stå på. Fingertopparna kan du också pressa lätt, lätt mot marken. Så blir leden mitt på fingret som en bro. Typ.

gör handlederna ont när du tränar
med krokigt lillfinger (gammal handbollsskada) och en tumme som letar efter sin rätta plats …
Men ungefär så här spretigt.

Belasta lagom om handlederna gör ont när du tränar

Eftersom våra handleder sällan belastas är det inte konstigt om de känns när vi helt plötsligt får för oss att hänga vår kroppsvikt på dem. Men med lagom snabb framfart blir vi starkare, tåligare och kan göra armhävningar som hel kvinna. Och höga plankor som om vi aldrig har gjort annat … eller vad vi nu vill åstadkomma.

Try it You’ll like it? I alla fall kommer det att underlätta styrketräning, yoga och pilates. Imorgon bitti ska jag ut med öborna och köra på utegymmet (berättar här om bland annat träningen jag har dragit igång på Knippla). Då ska vi snacka handleder och belastning, för kontrollerad belastning är grejen. Oavsett om det handlar om handleder, muskler, vårt mindset eller vår själ …

Hur funkar det för dig, är handlederna ett aber när det gäller armhävningar?

Hur som helst, vi ses snart igen!
Tills dess: KRAM (på avstånd och med nytvättade händer)
//M

8 juli, 2020 av Malin Lundskog 4 Comments

Mitt första kvartal som öbo är ett drömliv

Mitt första kvartal som öbo, hur har det varit. Egentligen alltså. Är det den där dansen på röda rosor, helt utan taggar, som jag visar upp på Instagram eller finns det nackdelar med ö-livet? Häng med, så får du se!

Mitt första kvartal som ö-bo!, Knippla, Bohuslän, västkusten, hamn, himmel, moln
på väg in i hamn innan vädret kommer dit …

Mitt första kvartal som öbo är ett drömliv

Jo, nu har vi alltså bott på Källö Knippla längst söderut i Bohuslän i exakt tre månader. Och jag vet inte hur många gånger om dagen jag säger till mig själv, eller till Brorsan eller någon av de andra öborna, att jag fasen i mig tror att jag har hamnat i paradiset. På riktigt! Det här är så drömmigt att jag, som tycker att det är viktigt att kunna sätta ord på mina känslor, inte vet vad jag ska säga. Annat än wow! Och ååååhh, vad bra vi har det! Eller herregud, vilket härligt liv vi lever!

Mitt första kvartal som öbo, solnedgång, Malin på Knippla, havet, västkusten, Bohuslän,
och solen går ner i nordväst …

Havet!

Havet! Alltså … att ha havet ungefär tio meter utanför dörren är inget annat än en sanndröm. Att höra friska måsar, titta på dykande tärnor, njuta av salta bad, kala klippor, solnedgångar, tystnad, friska vindar och inte ha så många valmöjligheter (affärer, caféer, krogar osv osv) gör livet så himla enkelt. Ger livet så himla mycket liv!

Jag vet, jag vet, jag vet! Jag får höra det ungefär hela tiden: vänta bara tills vintern kommer! Men, efter all min träning på att vara här och nu och njuta av livet medan det pågår så tänker jag inte så mycket på det. På vintern. Mörkret. Stormarna. Kylan. Jag tänker inte på det annat än med känslor av frid. Lugn. Skrivro. Bokläsning. Och långa promenader och löprundor utan att möta (så många) människor. Men nu är nu. Och nu skulle jag ju berätta om mina första tre månader som öbo.

kaprifol, Bohuslän, Malin Lundskog, sommar, västkusten
du doftar så gott och du dansar bra?

Knippla, den vänliga ön?

Du har säkert redan förstått att jag är helfrälst! Det är vacker som sjutton och kaprifolen doftar så gott så jag gråter. Jag har dörjat makrill som aldrig förr och lärt mig nya ord! Smegevörn till exempel … Gissa vad det betyder! Jag har glidit förbi tumlare, sett säl som leker, hoppar och skuttar i vattnet. Och jag får bagebröd levererat till dörren.

öbo, Källö-Knippla, börja makrill
säga vad man vill om Brorsan, men hans flytväst matchar ju solnedgången helt perfekt!

Jag har aldrig någonsin känt mig så välkommen någonstans som jag gör här. Av alla härliga människor här på ön är det bara en enda gubbe som har skickat ut andra signaler. En enda! Det är faktiskt den enda taggen på rosen än så länge. Eller förresten, det och att det är klurigare att leva precis så hållbart som jag önskar. Jag har tagit bilen till stan några gånger mer än jag vill och det beror på att jag inte vill åka buss (corona) och att jag inte kan cykla alla milen med Brorsan i släptåg. Jag kan nog inte ens cykla en enda kilometer med honom i släptåg, herrenaddå vad vi hade trasslat in oss i varandra …

Malin Lundskog, fiskelycka
fiskelycka måste ju inte innebära att man får napp …

Sådant som jag tidigare har varit med om någon enstaka gång på semestern har blivit vardag. Inte vardag som i att jag är blasé. Inte alls! Det bara ökar tacksamheten över att vi tog steget. Sålde huset och … tappade inte pengarna, men bor i en lägenhet på rivningskontrakt och inte vet vart vi ska ta vägen om den blir uppsagd innan vi hittar ett hus på ön. För det vill vi göra! Hur som helst: tacksamheten är enorm över att vi är så överens om det här, min man och jag.

Jag splitsar tampar och tränar

splitsad och taglad tamp
Splitsar och taglar som värsta sjömannen.
Kanske även platsar på ljugarbänken?

Just det, vi har köpt en ny båt som vi kan bo i om det kör ihop sig. Jag har återupptäckt den ädla konsten att splitsa och tagla en tamp. Och jag kunde faktiskt inte hålla mig, särskilt inte eftersom jag var ivrigt påhejad av en av the locals, att dra igång träning på ön. Så nu tränar vi tillsammans här tre gånger i veckan och ni vet ju hur kul sådant är! Som en extra krydda på det goa ö-moset! Vill du vara med om du har vägarna förbi? Välkommen! Läs mer här!

  • träning på Knippla, Malin Lundskog, utegym
    en tidig torsdagsmorgon …
  • En regnig söndag med tippen som bakgrund.
    Hur vackert som helst ändå …

Ja, det här var en snabb sammanfattning, för ni är ett gäng som har frågat. Tack för det! Har ni fler frågor om ö-liv eller andra roliga och hälsosamma saker är ni självklart välkomna med dem.

Förresten, egentligen kanske sammanfattningen av mitt första kvartal som öbo kort och gott hade kunnat vara ” jag älskar ö-livet”?

Mina tidigare inlägg om mitt liv som ö-bo hittar du här:
Drömlivet på ön börjar med ett rivningskontrakt
Påminn mig om min förundran när ö-livet blir vardag
Coronamilen och nya upptäckter i närområdet

Dessutom fyller jag på här med senare inlägg om livet på ön:
Halvårsrapport från Malin på Knippla
Mitt liv på Knippla är fyllt av liv och hav och …
På Knippla kommer goda grannar med tång
På Knippla dansar vi tillsammans, på coronaavstånd
Åka skidor på Knippla? Då kommer P4 på besök
Gemenskap, kreativitet och konstfotoutställning

Vi ses snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd och med nytvättade händer)
//M

30 juni, 2020 av Malin Lundskog 10 Comments

Andlig styrka är en hälsosam strategi

Andlig styrka är en hälsosam strategi. Ja, för det är en strategi. I alla fall är det vad vi kom fram till under vår sista gemensamma morgonpromenad för säsongen, Annika Andebark och jag. Morgonpromenaderna tar vi på mitt Instagram-konto och du hittar dem på min IGTV. (Förresten promenerade jag inte ens sist, utan satt still på en båt och fiskade.)

Andlig styrka är en hälsosam strategi, fisktur, fiska makrill, morgonpromenad, itv, Malin Lundskog,
jag rundade Stora Pölsan under vårt samtal

Strategier som hjälper oss i kaos

Andlig styrka innebär att vi har strategier som hjälper oss igenom svåra stunder och dessutom känner glädje. Både i och till livet. Vår andliga styrka är en del i vår existentiella hälsa, ni vet den där delen av hälsan som jag har bloggat om en gång i veckan under period nu. Du hittar alla inläggen om existentiell hälsa här.

Som vanligt insåg vi båda att även den här delen av den existentiella hälsan låter som något religiöst. Och som vanligt kom vi fram till att det handlar om mänsklighet. Om mänskliga behov och om vikten av att må gott i själen.

Vår andliga styrka handlar en hel del om trygghet och tillit till att det ordnar sig. Att det inte är någon nytta med att oroa sig, utan istället antingen göra något åt situationen eller vänta och se … Utan panik och hysteri.

Våra morgonsamtal väcker fler tankar till liv, tankar som lever vidare inom mig och eventuellt får sitt utlopp i ett blogginlägg som detta. Och vet ni vad jag har kommit fram till? Jo, att även andlig styra är något vi kan träna på och att bästa tillfället att träna är när det inte krävs någon större styrka … Alltså, när det inte är skarpt läge utan vi i lugn och ro kan reflektera över våra erfarenheter från tidigare kaos och plocka med oss det vidare in i nästa kaos. För det är i kaos vi verkligen behöver den andliga styrkan.

öckeröfärjan, västkusten, Bohuslän, sommar, havet,
Fiskelycka? He he he … Du vet det där med att det är resan som är medan värd? Gäller här också!

Strategi för andlig styrka?

Nej, det behöver ju inte vara kaos i omvärlden för att det ska vara kaos. Det kan vara kaos inom oss. Ni vet … som när vi stressar mycket. Då är det lätt att irra runt, vilja hjälpa hela världen och lösa allt på en gång. Eller lägga sig platt på marken och gråta. I de situationerna är det så himla hälsosamt att hitta lugnet. Tilliten. Och ha en strategi som gör oss starka. Ja, som gör att vi litar på oss själva och inte behöver bekräftelse från andra.

Strategin ligger i att använda sig av tidigare erfarenheter och att bygga upp ett lugn hos sig själv som gör att vi inte behöver bekräftelse från omvärlden. Det betyder inte att vi inte behöver omvärlden, för det är klart att vi gör. Vi är ju människor! Men känner vi den här andliga styrkan litar vi på att vi är som vi ska och att vi har förmågan att hantera situationen.

En strategi för att träna upp sin andliga styrka är att träna acceptans och tacksamhet. Långsamhet och reflektion. Meditation. Att vara i och använda naturen. Och att träna regelbundet. Bli medveten om hur man själv fungerar och uppmärksamma alla gånger det har gått bra. Ärligt talat: vi är ju här! Så vi måste ju ha tagit oss igenom en himla massa motgångar. Eller hur?

Jag tror faktiskt att den andliga styrkan ger oss mod. Mod att möta motstånd och mod att vara oss själva. Som vi verkligen är. Vad tror du om det?

Källö-Knippla, västkusten, Bohuslän
kan inte tänka mig bättre förutsättningar för att bygga upp sin andliga stryka än en morgon som denna …

Andlig styrka är en process

Under vårt samtal märkte jag att Annika blev tagen när hon kom fram till att hon inte känner att hon har andlig styrka. Att hon flaxar omkring. Vill lösa allt. Nu! Även det som inte går att lösa, utan behöver accepteras. Och precis som när det gäller all annan form av personlig utveckling är insikten ett sanslöst viktigt första steg. Utan den ser vi ju inte vad vi behöver …

Så: jag hejar på henne som har bestämt sig för att göra något åt det. Jag hejar på dig också, det vet du! Och jag fortsätter att bygga min inre styrka. För det är inte ett projekt som avslutas. Det är en livslång process. Precis som alla annan utveckling. All annan träning. Visst är det spännande?

Dela gärna med dig av dina tankar, det här är ju sådant som kan diskuteras om och om och om igen i samtal som utvecklar, underlättar och uppmärksammar livet som det är.

Förresten: både Annika och jag är sugna på att fortsätta våra promenader. Har du någon önskan om vad vi ska prata om? Nu har vi kört ett existentiellt race några veckor. Vi som bara hade tänkt att prata om morgonpromender. En gång … Så det kan bli?!

Ses snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG! (sa ju det)

Kram (jaddå, med nytvättade händer och på avstånd)
//M

22 juni, 2020 av Malin Lundskog 10 Comments

Så här enkelt gör jag egen vätskeersättning

Så här enkelt gör jag egen vätskeersättning för galet svettiga och härliga dagar under sommaren. Eller ohärliga dagar med magsjuka.

När vi svettas eller kräks och har diarré tappar vi inte bara vätska, utan också salter och mineraler. När vi tappar för mycket behöver vi alltså fylla på med mer än enbart vatten.

Så här enkelt gör jag egen vätskeersättning, hälsa, värme, sommar, träning
min midsommarpresent till en varm vän – hemmagjord vätskeersättning!
(Och kalla öl, men det kanske inte hör hemma på en hälsoblogg?)

Recept vätskeersättning:

  • 1 liter vatten
  • 6 teskedsmått strösocker
  • 1/2 teskedsmått salt

Se till att sockret och saltet har läst upp sig helt i vattnet innan du dricker lösningen.

Jag kokar vattnet om det handlar om vätskeersättning vid magsjuka, men om det är sommar, värme och träning som är anledning till att jag behöver få upp salt-/mineralbalansen struntar jag i det.

OBS! för att det handlar om teskedsmått och inte ungefärliga teskedar. Och för att receptet är för barn över ett år och vuxna.

Inte för att allt måste smaka gott för att göra oss gott, men om du vill kan du smaksätta den här litern vätskeersättning med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft (här är inte måtten på teskedarna så himla noga … )

löparglädje, Malin Lundskog, utonjut, sommar, löpning, värme
efter och eventuellt under långa löprundor räcker inte alltid vatten …

Den här ersättningen funkar om du till exempel har tränat massor eller jobbat i trädgården en varm sommardag. Eller om du har något kortvarigt magmankemang. Handlar det om en längre period med magsjuka behöver du eventuellt fylla på med mer mineraler, som finns i de färdiga varianterna av vätskeersättning. Men: vi kommer långt på den här hemmagjorda varianten! Och hemmagjort är bäst, ingen protest!

havet, midsommarafton, Malin Lundskog, stor flaggning, Sverige
sommarvärme …

Ses snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram M

20 juni, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

Så här hittar jag harmoni och inre frid

Så här hittar jag harmoni och inre frid: i rörelse, i naturen, i stillhet, i action, i lyssnande, i läsande, i skrivande, i beröring, i samtal, i handarbete, i meditation, i andetag, , i reflektion, i kärlek … Det finns kanske ingen hejd på hur och var jag kan hitta harmoni och inre frid. Den finns där. Överallt. Eller ja, egentligen inom mig. Jag tar bara hjälp av de här yttre attiraljerna för att lättare hitta rätt. För att hitta över huvud taget?

såhär hittar jag harmoni och inre frid
att höra dunket från en liten fiskebåt en stilla morgon …

Harmoni, inre frid och existentiell hälsa

Du kanske undrar varför jag ens skriver om det här med harmoni och inre frid? Jo, jag blir mer och mer övertygad om att den intuitiva, magkänsle- och passionsstyrda delen av oss är sanslöst värdefulla. Att det betyder minst lika mycket att må gott i själen som i huvudet som i kroppen. Är du med? Och med den övertygelsen går det inte att bortse från den existentiella hälsan. (läs alla delar ur min bloggserie om existentiell hälsa här)

Tänk att ha en skön själ, en hjulande hjärna, en klipsk kropp och glada ögon liksom? Nu snackar vi hållbar hälsa. Och just idag snackar vi om de morgonpromenader jag tar varje torsdagsmorgon i en livesändning på Instagram tillsammans med Annika Andebark. I torsdags pratade vi om just det här med harmoni och inre frid, två faktorer som spelar roll för vår existentiella hälsa. Du hittar våra morgonpromenader i en serie på min IGTV här.

IG-live om existentiell hälsa

Vi kom fram till hur himla viktigt det är med frid och inre harmoni för oss båda. Visa (?) av erfarenhet från bland annat utmattningsdepressioner var vi båda överens om vikten av den här delen av den existentiella hälsan också. Eftersom vi båda går igång på stress och taggar till när det är mycket omkring oss är den här lugnande delen av hälsan en träningssak som vi behöver ge utrymme till varje dag. Jag gör det genom min morgonrutin till exempel, där jag skriver, mediterar och rör på mig i naturen och Annika genom trädgårdsarbete och regelbunden yoga. Bland annat.

Plus allt det där jag började med att skriva högst upp i det här inlägget då. Allt det är sådant jag har kommit på att jag hittar lugnet genom. Och insikten om vad det är som ger inre frid och harmoni är steg numero uno för att börja hitta sin alldeles egna variant av friden och harmonin.

För det behöver vara den egna varianten … Även om långsamhet, natur och kärlek är säkra kort för oss allihop, så behöver du hitta din grej. Ditt sätt.

sommar, västkusten, bada, existentiell hälsa, hälsa, harmoni och inre frid, springer spaniel, Malin Lundskog
livet alltså!

Men, vad är harmoni och inre frid egentligen?

För mig innebär det att jag är tillfreds med mig och med livet. Att jag är lugn och inte får ett bryt när det skiter sig. Ja, ni vet: när jag är trygg i det som är. Det som är jag. Och att det inte är så himla noga med de yttre omständigheterna, jag hittar samklangen med det som händer i alla fall … Så. Jäkla. Gôtt. Hälsosamt. Hållbart.

Så här hittar jag harmoni och inre frid. Hur gör du? Jag är alltid glad för att få inspiration och hoppas ju självklart att det jag skriver ger dig inspiration. Berätta gärna!

Vi ses snart igen,
tills dess:
HEJA HEJA DIG!
Kram M (jepp, nytvättade händer och på avstånd … )

17 juni, 2020 av Malin Lundskog 5 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 25
  • Page 26
  • Page 27
  • Page 28
  • Page 29
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday