• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Myten om 10 000 steg per dag för att vara hälsosam

Myten om 10 000 steg per dag för att vara hälsosam kommer från en japansk reklamkampanj från 60-talet. De 10 000 stegen som har blivit en sanning för hur många steg som är bra för vår hälsa att gå har egentligen inget med hälsa att göra, utan med att det japanska tecknet för 10 000 ser ut som en gående människa.

myten med 10 000 steg, stegräkning, hälsa, japanskt tecken

Myten om 10 000 steg är några steg från sanningen.

Men! Det är självklart hälsosamt för oss att gå. Att röra på oss. Och att ta de där extra stegen, men halleluja ändå för att vi inte måste låsa fast oss vid siffror och myten om 10 000 steg. Eller, vad säger ni? Håller ni med, så kan vi skicka ett gemensamt tack till Harvard University som upptäckte det här.

Jag vet att ni är många som hittar en trygghet i att ha siffror att luta er tillbaka på. Jag är inte den som är den, så … Här kommer siffror som inte härstammar från marknadsföring utan från hälsoforskning. För att öka livslängden verkar 4 400 – 7 500 steg vara magiska. Är du helt ovan vid att röra på dig är varje steg självklart en förbättring. Är ditt syfte med dina steg att öka konditionen eller gå ner i vikt beror ju allt på hur mycket och hur intensivt du rör på dig nu (ja, sedan kommer ju parametrarna mat, glädje och vila in i bilden också … ). Vill du öka tacksamheten och ditt själsliga välbefinnande har miljön du tar stegen i stor betydelse. Och så vidare. Allt beror alltså på!

Rör på dig som kroppen vill

Du som inte är en van motionär mår bättre av att motionera. Punkt. Ingångströskeln blir lägre utan tvång, eller hur? Att göra lite är bättre än inget. Att gör mycket måste inte vara bäst. För det är det väl ändå lagom som är. Bäst?

Och då är vi tillbaka till det där som jag tror är nyckeln till framgång när det gäller att må bra: att vi lär känna oss själva. Att vi litar på oss själva. För vi vet! Jag är övertygad om att vi vet vad som är bäst för oss. När vi gillar oss själva och accepterar dem vi är och där vi är just nu då har vi kommit långt. Då vet vi ju vad som är rimligt för oss. Och då lyssnar vi till vår perfekta kropp och det den säger till oss. Undra hur många steg din kropp tycker att du ska ta?

I podden Min perfekta kropp pratar vi mycket om vad det betyder för vår hälsa att sakta in och lyssna på sig själv. Podden hittar du självklart där du brukar lyssna på poddar, men om du vill är den bara ett klick bort: Podden Min perfekta kropp. Vill du dessutom ha fem tips på hur du kan komma i bättre kontakt med dig själv? Läs mitt blogginlägg Fem träningstips för dig som vill tycka om dig

Tiotusen steg om dagen kan jag tacka Brorsan för. Även om vi inte räknar stegen …
… vi räknar njut och glädje!

Mer rörelseglädje?

Vi fortsätter att röra på oss, eller hur? Vill du ha mer tips och tricks för att hitta enkelheten i rörelsen har jag ett gäng filmer på Instagram där jag tipsar om rörelseglädje. Du hittar rörelseglädjen här, häng gärna med över till Insta och följ mig där!

Vi ses snart igen hoppas jag!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!
Massor med kramar från mig (jepp, på avstånd och med nytvättade händer)
Malin Lundskog

15 februari, 2021 av Malin Lundskog 8 Comments

Därför är det hälsosamt att vara barnslig

Därför är det hälsosamt att vara barnslig, eller kanske snarare barnlik: den där oförställda förmågan till nyfikenhet och icke dömande inställningen till det som är nytt, vackert, glädjefyllt som barn har gör underverk med oss. Det är i det glada barnasinnet vi hittar vår förmåga till förundran och det är väl ingen av oss som har missat hur hälsosamt det är med förundran? Med WOW, glädje och med … något som skulle kunna liknas vid en känslomässig orgasm? Jamen ni vet, både kraftfullt, kortvarigt och alldeles … alldeles underbart. Något man vill uppleva igen.

Att uppfyllas av förundran, hänförelse eller riktigt stark lycka är inget som rent fysiskt varar mer än kanske någon sekund. Eller till och med millisekund. Men det gör gott! Minns du mina inlägg om existentiell hälsa? (om inte hittar du dem här: Existentiell hälsa). Där ingår förundran, som en lika viktig del i hur vi mår som fysisk träning, vila och bra mat.

här ute med honom är vägen till WOW ganska kort

Naturen gör oss förundrade

Jag har länge varit övertygad om att naturen är vår största faktor till att känna förundran. Tycker att flytten ut till Knippla och närheten till havet och klipporna har gjort massor med mig, fått mig att ha värsta genvägen till wow-känslan och till att må sådär riktig gôtt.

Häromdagen satt jag hemma i köket och tittade ut på en rosa himmel och ett blått hav, med en tunn hinna av is närmast strandkanten och jag blev så uppfylld att tårarna kom. Jag frågade min man hur fan man ska klara av att härbärgera så mycket vackert, men varken han eller jag hade något svar på det. Det är inte lätt att vara människa liksom? Och svaren på allt behöver vi inte ha, det är nog ett av tricken till att hitta sina stunder av förundran. Att strunta i vilka svar som är rätt. Om det nu finns några rätta svar? Lika bra att fortsätta vara nyfiken …

därför är det hälsosamt att vara barnslig, malin Lundskog, hälsa, förundran
a, men ni fattar …

Men, tillbaka till min övertygelse om att naturen är bäst på att få oss att känna det där wow:et. Den är tydligen bara näst bäst. Vet ni vad som är bäst? Jo, människor! Vi blir tagna av människor som vi ser upp till, som vi har som förebilder, som är sådär ascoola och gör sådär ascoola grejer, säger, skriver, sjunger, spelar ascoola saker. Som jag blir av Bruce Springsteen till exempel.

Människor är ändå bäst!

Eller … Springsteen är bäst? Det där med människor hörde jag om i Kropp & själ. Några dagar efter att jag satt med de härliga tårarna i ögonen och en sprängfylld lyckokänsla i bröstet hittade jag nämligen avsnittet om förundran och hänförelse i podden, som för övrigt är en av mina favoritpoddar. Lyssna!

Det är hälsosamt att vara barnslig

Alltså … det räcker att lyssna på inledningen där en liten flicka vill plocka blommor mitt i vintern. Vilken vuxen människa som helst hade stängt igen möjligheten till lycka här, eftersom det är vinter och inte finns några blommor att plocka då. Men det vi inte vet är att det visst finns blommor. Flickan hittade dem. De var bara väldigt gamla … Hur underbart är inte det?

Och hur underbart är det inte att vi kan träna oss på att känna förundran också. Genom att stanna upp. Reflektera. Meditera. Promenera. Vara i naturen. Och genom att plocka fram barnasinnet. Ja, jag sa ju det: det är hälsosamt att vara barnslig!

Vad säger ni, lätt eller svårt att hitta wow-stunderna? Jag hoppas att ni hittar dem!

Förresten, kan man bli beroende av att känna förundran tro ni? I så fall: Hej, jag heter Malin och jag är förundrad … Och därför är det hälsosamt att vara barnslig?

Vi ses snart här igen,
tills dess: HEJA HEJA!
Kram Malin Lundskog

28 januari, 2021 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vänner, lutfisk och ledig lördag. Vilken höjdare!

Vänner ändå … Fy fasen vad de är bra för en. Vad de gör gott, även när de inte gör något. När de bara är. Och när man själv kan bara vara. Och ärligt talat: att umgås med vänner utomhus är något av det bästa jag vet och att fler ses i vårt gemensamma utomhus är väl ändå en positiv effekt av corona-pandemin? Då slår man ju massa måbra-flugor i samma smäll, som frisk luft, gemenskap, härliga samtal och som vi gjorde idag: god mat.

vänner, lutfisk och ledig lördag
lutfisk med utsikt

Lutfisk, en gammal och kär tradition

I tjugo års tid har vi, Claes (min man) och jag, ätit lutfisk tillsammans med våra kompisar Anna och Stefan. Det är Anna och jag som har dragit i just det där med lutfisken. De första åren tvingade vi barnen att smaka (”man måste smaka, annars kan man inte säga att det är äckligt” och allt sådant som väl ingår i de flesta barns uppväxt?), men när de två papporna slutade låtsas att de gillade lutfisk slapp barnen ifrån fisken också. Jag älskar den! Det gör Anna med, så vi kör på med en gammal och kär tradition. Och idag var det dags igen. Efter lördagsdoppet (den traditionen kanske bara är tio år, men ändå … ) dukade vi upp på en av Knipplas alla platser med bänkar och bord.

Vänner, lutfisk och ledig lördag, utsikt, champagne
lutfisk och champagne funkade fint!
Vänner, lutfisk och ledig lördag, vitsås, utomhus, hälsa
tillbehören är minst lika viktiga som fisken.
Vi kör med ärtor, vitsås, senap och potatis. Hur gör ni?
lutfisk, tradition, picknick
som sagt: tillbehör ftw!

Vänner och att umgås!

Vi människor behöver ju varandra och vi mår bra av att umgås. Hur gôtt man än har det i sin ensamhet och hur lätt det än är att bli bekväm och liksom inte orka ta tag i umgänget så behöver vi varandra. Och nu, under coronapandemin, är det inte lika självklart att ses som man alltid har gjort eller göra samma saker som man alltid har gjort. Men vi vet ju allihop att fortsätter vi göra det vi alltid har gjort så händer det inte mycket med oss, eller hur?

Känner du för att läsa mer om det hälsosamma med att umgås hittar du fler inlägg här på bloggen och dessutom kan du läsa om det i min bok GLAD FRi STARK. Lika lite som man ångrar ett träningspass, ångrar man en stund med härliga människor, eller hur?

Vänner, lutfisk och ledig lördag, kaffe, biscotti
Kaffe i nya favoritmuggen från Lantto design
och lakrits- och Salmiakkola-biscotti från Desserter utan gränser (som finns på rekoringar vi brukar handla ifrån)

Att vara utomhus i gôtt sällskap är nog ungefär det allra allra bästa jag kan tänka mig en ledig lördag. Det enda som får in mig är romanen jag redigerar (den kommer du att kunna läsa mer om här: Mitt författarskap )och min stickning …

Vänner, lutfisk och ledig lördag, glädje, utsikt, västkusten, Knippla
Om jag har kul? You bet!

Ut o njut och inte spara umänget tills man får tid utan faktiskt ta sig tid till det – värsta bästa hälsotipset från mig till er!

Ses snart igen, tills dess:
HEJA DIG!
Kram Malin Lundskog
(på avstånd såklart! Och med nytvättade händer.)

23 januari, 2021 av Malin Lundskog 1 Comment

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still handlar de nya riktlinjerna om fysisk aktivitet från WHO, världshälsoorganisationen, om. Riktlinjerna för fysisk aktivitet, som kom i veckan (26 november 2020), skiljer sig från de gamla rekommendationerna. Dels är de riktlinjer och inte bara rekommendationer och dels betonar de vikten av styrke- och balansträning och att vi behöver begränsa långvarigt sittande.

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still
utonjut!

Vad säger WHO:s nya riktlinjer om fysisk aktivitet?

Är du mellan arton och sextiofyra år gäller det här:

  • 150-300 minuter medelintensiv eller 75-150 minuter högintensiv fysisk aktivitet (konditionsträning/vardagsmotion) varje vecka.
  • Styrketräning på medel- eller högintensiv nivå där stora muskelgrupper (ben, bål, bröst, rygg) involveras. Två eller flera gånger i veckan.
  • Begränsa stillasittandet och ersätt med någon from av fysisk aktivitet. För att minska effekterna av att vi sitter still galet mycket rekommenderat WHO att vi rör på oss något mer än punkt ett och två.
  • Vill du förbättra hälsan? Öka dosen konditionsträning under veckan, till över 300 minuter medelintensiv eller 150 minuter högintensiv.

Är du över 65 år är WHO:s riktlinje fysisk aktivitet med fokus på balans och styrka. När det gäller stillasittande är riktilinjerna desamma för dig över som för oss under 65.

För dem under arton år gäller minst sextio minuter fysisk aktivitet varje dag och högintensiv ben- och andra styrketräningspass minst tre gånger per vecka. Även för våra ungdomar finns en riktlinje om minskat stillasittande framför skärmar …

Vi är mer aktiva utan krångel

När jag läste om det här i veckan började kommentarerna genast poppa upp om att det är omöjligt, att det inte finns tid eller att det inte funkar nu när coronapandemin gör att vi inte kan gå till gym eller simhallar. Men vet ni: träning kan vara att leka med barn eller barnbarn. Att cykla/gå eller springa till affären eller att motionera tillsammans med sin familj, för att hinna umgås. Dessutom kan vi knäböja framför datorn, coreträna till vinterstudion, ta utfallskliv till tvättstugan, köra tåhävningar till måndagsmötet …

Visst kan vi krångla till det för oss. Om inte annat gör det det lättare att komma med ursäkter, he he. Men vem tjänar på det? Och om man ifrågasätter hur sjutton man ska hinna … Alltså, det är ju inte av jävelskap WHO hittar på riktlinjer för att vi ska må gôtt. Eller hur?!

Vill du höra fler av mina funderingar kring det här kan du hänga med över till en livesändning jag gjorde igår kväll på instagram om rörelseglädje. För jag är övertygad om att med glädje till rörelsen är halva resan gjord. Vad tro ni? Här hittar ni min IGTV där mitt snack finns. Och där jag halkar i det hala mörkret en lördagskväll på toppen av Knippla.

Vad tror ni, går det att följa WHO:s riktlinjer?

löparglädje, västkusten, Malin Lundskog, hälsa
liv och rörelse i bergen på Knippla

Skillnad på rekommendation och riktlinje?

Just det ja, för dig som undrar vad skillnaden mellan riktlinjer och rekommendationer är, så är riktlinjer ”hårdare” och gör att offentliga instanser både lokalt och regionalt har något mer att luta sig mot. Det är tydligen första gången som det finns svenska riktlinjer om fysisk aktivitet. Gôtt mos säger jag! Inte bara för att jag gillar att röra på mig, utan för att alla mår bra av att röra på kroppen. Och det är ju en av mina drömmar: att alla ska må bra.

HEJA HEJA DIG,
keep it simple och som vanligt gäller att gjord träning är perfekt …
Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still kan vi till och med få till med glädje om vi vill.

KRAM! (på avstånd och med nytvättade händer)
Malin Lundskog

ps. vill ni läsa mer om det ohälsosamma med att sitta still för mycket så har jag skrivit om det förut. Kolla här till exempel: sitta är det nya röka.

29 november, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

Så här håller du värmen efter ditt kallbad

Så här håller du värmen efter ditt kallbad, måste man veta det? Ja. Eller möjligtvis nja … Men att få upp och hålla värmen efter ett kallbad är ibland klurigare än att få ner kroppen i det kalla vattnet. Ner kommer man liksom alltid …

Därför delar jag med mig av mina allra fiffigaste tips för hur ni får tillbaka en normal kroppstemperatur så att livet känns sådär gôtt som det ska efter ett kallbad. För det är gôtt att bada kallt. Och det är hälsosamt (om vi är friska).

så här håller du värmen efter ditt kallbad, Malin Lundskog

Vill du först läsa mina tips på förberedelser och hur du tar dig i det kalla badet hittar du dem här: Sugen på vinterbad?

Tips för hur du får upp värmen efter kallbadet

  • Andas! Inte hyperventilera. Andas. Djupt och lugnt.
  • Om du inte badar naken (som jag gillar mest): av med kalla badkläder!
  • Sök upp lä! (möjligtvis kan du göra det som punkt ett om det känns bekvämare, men försök att vara snabb i vändningarna …)
  • På med ullstrumpor och/eller ställ dig på något varmt underlag.
  • Ta på dig kläder på överkroppen.
  • Värme till händerna som är det sista kroppen själv tänker på att värma upp
  • Kläder på benen
  • Och sen resten … jacka, halsduk och vad mer du har att klä på dig.
  • Rör på kroppen! Rulla loss i axlarna, dansa, hoppa, knäböj … Involvera stora muskelgrupper som benen som gör att cirkulationen sätter fart. Och sätt armarna i rullning för att få ut värmen i händer och fingrar.
  • Har du en mugg med varmt kaffe eller te med dig, så lägg händerna runt den och enjoy!

Ha inte för bråttom in i bastun!

Om du bastar i samband med ditt kalla bad, ha inte för bråttom in i bastun. Eller in i en varm dusch. Det finns nämligen något som kallas för after drop (nej, vad jag vet finns det inget svenskt ord för det här) och det handlar om att kroppstemperaturen fortsätter att droppa/sjunka en stund efter badet. Eftersvettning fast tvärtom, typ.

Det som händer under afterdrop är att kroppen i princip har stängt av blodtillförsel till delar som inte är så himla viktiga (ta det där med viktig, med en nypa salt) för att förse de viktiga, vitala delarna med värme när du badar och kyler ned den. Smart som tusan ju! Men!

När du kommer upp i värmen (?) drar cirkulationen igång igen och kylan i de yttre blodkärlen (som förser de ickevitala delarna som hud armar, händer, fötter och ben) flyttar sig in i kroppen och kyler ner även de vitala delarna. På det viset fortsätter alltså kroppstemperaturen att sjunka. Hettar du upp kroppen för snabbt drar cirkulationen i de yttre blodkärlen igång ännu mer och blandar sig ännu mer med de inre och då kyls dina vitala delar ner ännu mer …

Lagom är bäst med andra ord, precis som vanligt. Och afterdrop är vanligt och händer ungefär vid alla kalla bad, men är oftast helt ofarligt. Men värt att vara vaksam på ändå, utan att det förtar njutet av ett kallt bad.

Så här håller du värmen efter ditt kallbad, på film

Följer du mig Instagram kanske du har sett mina filmrullar om kalla bad? Om inte, hittar du dem som redan finns här nedan. Fler tips före, under och efter kalla bad kommer!

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av MALIN LUNDSKOG 🄶🄻🄰🄳 🄵🅁🄸 🅂🅃🄰🅁🄺 (@malinlundskog)

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av MALIN LUNDSKOG 🄶🄻🄰🄳 🄵🅁🄸 🅂🅃🄰🅁🄺 (@malinlundskog)

Har du tänkt på att jag inte har skrivit en enda rad om mössa? Hoppsan! Eller … nä. Jag räknar iskallt (he he he) med att du badar med mössa på, så jag tänkte faktiskt att mössan är en ickefråga.

Men om du inte badar med mössa på eller har fått för dig att doppa huvudet (gör inte det om du är förstagångsbadare … ) så är mössan första punkten på att-göra-listan efter ett vinterbad.

Sådärja! Hopp i! Och hopp upp … Njut av ruschen, kicken och sjöar och hav, för jäklar vad gôtt det är där ute.

Och kom ihåg: simma lugnt.
Vi ses snart igen,
tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd, med nytvättade händer)
Malin Lundskog

27 november, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

Hållbar i jul – min guide för fröjdefullt julfirande

Hållbar i jul med lagom mycket stress, ohemult mycket njut, klimatsmarta klappar, mängder av rörelseglädje och tindrande ögon. Eller vad du nu vill ha för ingredienser i både dina julfrberedelser och ditt julfirande. Vi är olika och det där med att vara olika för mig rätt in på listan över sådant som gör att du kan fira jul hållbart, här är mina punkter:

  • prioritera
  • utonjut
  • mys
hållbar i jul med frisk luft och hav
goda utsikter om en fröjdefull jul

Vad är viktigt för dig med julen?

Är det julbak eller att ha gott om tid för julklappsrim? Tycker du att tända ljus är det allra viktigaste med julen eller kanske att spela sällskapsspel (oj oj oj vad jag älskar att spela spel!). Även om du har familj och/eller vänner som du firar jul med och din jul inte enbart handlar om dig, så … handlar din jul om dig. För om inte du mår bra, hur fröjdefullt blir firandet då? För dig och för dem omkring dig?

Första punkten i mit ultimata julguide handlar alltså om att prioritera! Det här har varit jätteviktigt för mig under åren, för jag tycker verkligen att det är mysigt med jul. Kanske framförallt med förberedelserna? Som att klura ut julklappar, baka, göra godis, pyssla, fixa krans till dörren. Jag tycker till och med om att städa, men inte när det är bråttom och fullt av måsten.

Att prioritera har för min del framförallt handlat om att bli medveten om vad jag absolut inte vill, vad som inte är särskilt viktigt, sådant som är rätt mysigt, saker och aktiviteter jag inte vill vara utan och sådant som jag absolut vill ha med i mitt julfirande. Den här julstädningen har ändrats sedan mina barn blev vuxna och kommer med all säkerhet att ändras igen, men medvetenheten om vad som är viktigt gör det mycket enklare att säga nej. Ja, för mig är nej viktigare att ha koll på än ja. Jag är nämligen väldigt vältränad i mitt ja-sägande …

Vad skulla hamna på din priolista när det gäller jul? Vilka föreberedelser gillar du? Vem vill du ge julklapp till, vilka vill du träffa, vad vill du göra? Och vad vill du inte göra. Berätta gärna för mig i en kommentar här, men ännu viktigare: berätta för dig och de du har omkring dig. Det är mycket enklare att gå till ett lyckat julfirande när vi känner till förväntningarna. Särskilt om de innebär att tagga ner … Vi vill ofta göra mer för att göra bättre.

kallbad, badtrappa, Knippla, Mallin Lundskog
julbad, lika viktigt som julbak. Minst!

Frisk luft och fri lek

Julen 2020 kommer förmodligen att bli den underligaste julen i våra liv ( i alla fall hittills) och eftersom vi inte kan åka och hälsa på varandra som vi brukar är det troligt att vi har mer tid än någonsin till att vara utomhus och njuta. För är det något vi mår bra av är det frisk luft. Och fri lek. Att inte ha allt planerat, inga särskilda mål med en promenad eller löprunda annat än att ”bara” vara ute. Och njuta. I år har vi chansen!

Ni har väl sett att stormköket är årets julklapp förresten? Vad tror ni, är det en effekt av covid19? Jag har ett sedan en fjällvandring för några år sedan. Älskar! Det är så himla enkelt OCH så himla mysigt att fixa käk utomhus. Jag såg nyss att det finns ett helt gäng på Tradera, för dig som vill köpa men inte köpa nytt.

Mormor brukade säga att hungern är bästa kryddan ,men jag undrar om inte utomhus är den allra, allra bästa kryddan?

Dagsljus i ögonen och fri lek istället för en måste-lista är ett hett tips för att du ska hålla i jul.

Det finns så himla mycket att göra utomhus och dessutom är det väl där vi ses den här julen? Tända brasor, ha picknickar, testa nya vandringsleder, fixa en marschallpromenad i mörkret (okej, inte bäst på min ö där blåsten kanske blåser ut ljusen, men bra tips ändå?), träna tillsammans, krama träd (tänk att ta med familjen ut på trädkramning?!)

Ha det mysigt på riktigt

Vaddå på riktigt? frågade min man när han svepte förbi datorn alldeles nyss och såg rubriken. He he. Ja, vad menar jag egentligen? Jo, mysigt på det sätt som jag tycker är mysigt. Ni vet sådan där stunder som man drömmer om, men inte ger sig tid till. Där kanske brasan är tänd och man själ är insvept i en filt? Läser, kollar TV-serier, stickar. Eller spelar spel! Eller har picknick, men det har jag ju skrivit om här ovanför.

När jag skriver mysa på riktigt är jag fullt medveten om att vi alla är olika (det skrev jag redan i början av det här inlägget) och att mys för mig inte ä mys för dig. Men grejen. Att ge sig själv mys i julklapp – är det inte det en kärleksfull gest mot sig själv? Och det vet vi ju, vad som händer när vi är kärleksfulla mot oss själva: vi blir mer kärleksfulla gentemot våra medmänniskor och är inte det hela grejen med julen? Kärlek! Hur som helst så är det galet hälsosamt och det är ju det som är grejen med den här bloggen: Hälsa.

hållbar i jul, utomhusträning
hållbar i jul med fri lek och utonjut!

Hållbar innan, under och efter jul

Min guide till en hållbar jul handlar om hur du håller i jul. Både innan, under och efter. Jag tror att möjligheterna är större i år, när vi ska hålla oss hemma, hålla avstånd, hålla i och hålla ut. Genom att prioritera, vara utomhus och vara medvetna om vad vi själva tycker är mys är chansen att julen blir extra fröjdefull stor. Riktigt stor! Oavsett om vi blir hållbar i jul med lagom mycket stress, ohemult mycket njut, klimatsmarta klappar, mängder av rörelseglädje och/eller tindrande ögon. Vad tror ni?

Dela gärna med er av era tips på en hållbar jul,
vi ses snart igen!
Ho ho ho o puss o kram (på avstånd, med nytvättade händer)

Malin Lundskog

25 november, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Page 24
  • Page 25
  • Page 26
  • Page 27
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday